Цьому вислову альтернативи нема, адже вода втамовує спрагу і рухає турбіну, клубочиться хмарами і стає твердинею в горах. Не даремно герой фільму багатозначно стверджував, що ми вийшли з води і в неї ж підемо. Цього року мав нагоду відвідати музей води в Києві, що розмістився у водонапірній башті, як мовиться, в трьох рівнях: над землею, на рівні землі і під землею. Багато цікавого можна дізнатись з такої екскурсії. А ми сьогодні зробимо невеличкий екскурс в історію одного з «найстарших» підрозділів ХАЕС – комунального господарства. Уважний читач запевнить, що комунальне господарство створене лише в червні 2006 року. І буде правий. Але ж підрозділ виник не на порожньому місці.
В жовтні 1982 року запущено перший котел пуско-резервної котельні (ПРК), а відтак і запрацювали станція знезалізнення води (СЗВ), очисні споруди (ОС), каналізаційно-насосна станція (КНС) №1, п’ять артезіанських свердловин, котрі функціонують до цього часу (всіх нині 16, планується запустити ще 4). ПРК розширювалась, аж поки 1986 року на її базі не створили цех теплових підземних комунікацій (правонаступник –комунальне господарство) і цех гідротехнічних підземних комунікацій.
Першим начальником ЦТПК був Аркадій Миколайович Кашеваров, з 1987 року на цю посаду заступає Василь Петрович Шендрик. В жовтні 1991 року начальником цеху призначають Олексія Володимировича Смолія, який на той час пройшов нелегкий шлях від слюсаря з ремонту котельного устаткування до керівника підрозділу. На його подальшому трудовому шляху був період, коли з теплотраси активно знімали теплоізолюючу обшивку з алюмінію (у 1993 році аж п’ятсот п’ятдесят листів!), не вистачало глибинних насосів для артезіанських свердловин, необхідних запчастин. У гуртожитках вода текла вдень і вночі, і ніхто не знав їй ліку.
Часто-густо працівників підрозділу згадували лише тоді, коли не ставало води, або тепла. А потім над персоналом цеху нависла загроза позбутися статусу працівника Хмельницької АЕС. У липні 2006-го цех зазнав структурних змін, до раніше покладених на підрозділ функцій додалися й нові.
Відтак діяльність комунального господарства базується на видобуванні і очищенні підземних вод для забезпечення господарчо-питних потреб споживачів; забезпеченні теплом споживачів відповідно з графіком температурного режиму та в залежності від температури зовнішнього середовища; забезпеченні водовідведення від споживачів; цілодобовому проведенні очищення господарчо-побутових стоків; ремонті, налагодженні, технічному обслуговуванні і реконструкції обладнання. На цьому тижні, приміром, в районі Торгового центру працівники бригади В.П.Мартенюка ліквідовували пошкодження на тепломережі. Зима, дощ чи якісь інші природні негаразди до уваги не беруться, бо без води і ні туди, і ні сюди.
Отож, до складу нинішнього комунального господарства входять: станція знезалізнення питної води; дільниця з ремонту та обслуговування водопровідних та каналізаційних мереж; дільниця очисних споруд; група водопровідних, каналізаційних мереж та КНС міста; дільниця теплових мереж та центральних теплових пунктів; група з ремонту та обслуговування електрокотельні, водонасосної станції та ОС СМСЧ-4; дільниця енергетика; служба головного механіка; мережі будівельного двору.
З липня 2006 року додатковою функцією комунального господарства став збір платежів з юридичних та фізичних осіб за надані послуги. З цією метою було розширено штат та створено бухгалтерію, виробничо-технічну службу, відділ маркетингу та планово-економічний відділ. Усю покладену на цех роботу забезпечують триста двадцять п’ять чоловік.
Ми попросили дещо поглибити знання читачів про те, звідки береться в наших оселях вода і куди вона зникає.
Головний інженер комунального господарства Сергій Володимирович Сніщук.
- Цінніше за воду для людини є лише повітря, без якого важко обійтись більше п’яти хвилин. Світ чим далі, тим гостріше відчуває нестачу води, адже придатної для вживання її не так багато. Україна належить до вододефіцитних країн, не дивлячись на наявність багатьох річок і озер. 1998 року наш цех отримав ліцензію на видобування води, котра піднімається з глибини 220-250 метрів із 16 артезіанських свердловин і має найкращу якість в регіоні. Потужність водозабору складає 18 тисяч кубічних метрів за добу, фактичне ж середнє навантаження в межах 14 - 16 кубометрів.
Надходячи на станцію знезалізнення, вода збагачується киснем, знезалізнюється за допомогою фільтрів тощо. Очищена від заліза вода направляється в резервуари чистої води ( 6 штук по 2000 кубічних метрів кожний ), де хлорується.
А далі за допомогою насосів подається на центральні теплові пункти (їх 18), які стоять у різних мікрорайонах міста. Холодна вода надходить споживачу без якихось процесів. Гарячу ж отримують за рахунок підігріву теплоносія тепломережі і також подають в квартири.
Через систему водопровідних мереж від джерел водопостачання здійснюється забезпечення споживачів господарчо-питною водою. Загальна довжина водопровідних мереж 88,74 км, у тому числі: господарчо-питні (протипожежні) - 66,804 км (В1); поливальний водопровід - 9,1 км (В2); сирої води - 12,836 км (ВЗ).
Найбільшими споживачами питної води є населення, відділ освіти (школи, дитячі садки, будинок дитячої творчості) та спорткомплекс.
Ми попросили заступника начальника комунального господарства Л. П. Кепського, який опікується крім поточних питань новоствореними підрозділами – бухгалтерією, виробничо-технічною службою, відділом маркетингу, дати довідку щодо сплати за воду, тепло і водовідведення.
- За десять місяців поточного року заборгованість населення перед комунальним господарством становить 814 тисяч 152 гривні, а підприємства недоплатили 521 тисячу, - констатує Леонід Петрович. - Треба врахувати, що тарифи на комунальні послуги в Нетішині досить поблажливі, якщо їх порівнювати з іншими містами.
Далі з бесід ми дізнались, що комунальному господарству не вистачає для якісних ремонтів труб, запчастин, автомобіля для промивання каналізаційних систем міста. Існує проблема паливно-мастильних матеріалів, адже десять літрів бензину для великовагової техніки на зразок КАМазів чи ЗІЛів – крапля в морі.
Як і раніше, зникають в місті металеві каналізаційні люки. Змушені власноруч виготовляти бетонні замінники і закривати колодязі. Малувато комп’ютерної техніки, адже вся звітність нині відбувається в друкованому вигляді. Проблеми є. Але радує керівників підрозділу, що просування до їх вирішення є, керівництво станції в міру можливостей задовольняє потреби підрозділу. Нині здійснено пристойний ремонт другого поверху виробничо-побутового приміщення.
Як ми вже зауважили, не лише подача холодної та гарячої води на порядку денному комунального господарства. Актуальним питанням є забезпечення теплом наших домівок. З минулого року комунальне господарство взяло на себе функції доставляти теплоносій до стіни будь-якої споруди в місті з певним температурним графіком 130-70°С. Розподіленням теплоносія в спорудах займається ЖКО. Часто на цьому грунті відбуваються спекуляції на кшталт того, що «ви платите за тепло комунгоспу, то й звертайтесь до них». Але обслуговування в будинках – виключна прерогатива житлово-комунального об’єднання міста. Вся протяжність теплотраси сягає 105 кілометрів. Об’єм води в тепловій мережі Нетішина дорівнює майже семи тисячам п’ятистам кубічним метрам. При цьому температура теплоносія залежить від температури зовнішнього повітря, але не менше передбачених нормативів.
Ще одна послуга, за яку сплачують споживачі, - водовідведення.
73 кілометри каналізаційних мереж здійснюють приймання і транспортування зливних вод і фекальних стоків. Каналізаційно-насосні станції працюють цілодобово, інакше місто захлинулось би у власних відходах. Господарчо-побутові стоки проходять обов’язкове механічне та біологічне очищення і лише тоді використовуються повторно для господарських потреб, тощо.
Усі ці кілометри труб, засувки, підземні колодязі, насосні станції, артезіанські свердловини, велике договірне господарство, ремонтна база функціонують завдяки людям.
Заступник начальника підрозділу по роботі з персоналом Володимир Дмитрович Воробйов відзначає, що колектив підібрано дружній, завзятий, цілеспрямований, у якому поєднані випробувані кадри і молодь.
- Плинність кадрів незначна, не дивлячись на те, що в підрозділі порівняно з іншими цехами та відділами найнижча заробітна плата. При переході на 25-розрядну сітку випустили з виду, що у нас є слюсарі 3-го розряду. Довелось втручатись в справу. Загалом же, комунгоспівці добре знають свій маневр і вправно виконують доручену роботу. Маємо кілька виробничих династій. Принаймні знаю, що на очисних спорудах працює Володимир Степанович Судак, а на КНС його син Юрій. Два Анатолії на прізвище Лаута трудяться на станції знезалізнення, один з них батько, інший – наслідувач справи. Двадцять п’ять років опікується справами очищення і насичення води киснем начальник лабораторії станції знезалізнення води Зоя Іванівна Бендиль. Вона прекрасний фахівець і вмілий організатор виробництва. Відтак цьогоріч портрет трудівниці був занесений на Дошку пошани Хмельницької АЕС. А гідних відзнаки в колективі дуже багато. Принаймні старший майстер дільниці водопроводу і каналізації Володимир Леонідович Дячок присвятив мало не весь трудовий вік колективу комунальників. В когорті кращих представників підрозділу інженер-технолог очисних споруд господарських побутових стоків Тетяна Юріївна Ковальчук, слюсарі водопровідних мереж і каналізації Василь Петрович Демидюк, Володимир Платонович Музичук, Сергій Григорович Риштун, майстри центрального теплового пункту Володимир Іванович Нестерук, Олександр Мусійович Шевчук, майстер КНС Ігор Іванович Вадець, слюсар Володимир Федорович Скоромний, газоелектрозварювальник Анатолій Олександрович Дмитришин. З нагоди ювілею ми подали документи на відзнаку нагородами ДП НАЕК «Енергоатом» та ВП ХАЕС таких працівників, як М.В.Янча, І.Г. Захарчук, В.В.Калаус, І.В.Вершинська, Л.О.Пінчук, С.Ф.Луць, П.П.Рибаченко, В.Д.Точинський. Якби моя воля, я б відзначив ще і ще десятки працівників підрозділу, бо вони виконують складну вкрай необхідну виробництву і місту роботу. То ж, успіхів усім комунальникам, сімейного затишку і благополуччя».
Віктор Гусаров
грудень 2007