17 серпня 1994
Перебування Дмитра Самозванця в Острозі влітку 1602 року — не тільки цікава сторінка історії нашого краю, але й важливий етап, започаткованого ним руху, який ще раз міцно пов'язав історію України, Росії і Польщі.
Дмитро Самозванець (Юрій) умон Григорій (Богданович Отреп'єв) у страшну голодну зиму І602 року тікає разом з Варлаамом Яцким і Мисаїлом Чудівським із Москви в Україну, де у Києво-Печерському монастирі зголошується врятованим царевичем Дмитрієм. Іг. Єлисей Плетенецький, вихованець Острозької Академії, направляє Самозванця до Острога, вважаючи, що він буде корисним кн. В.-К. Острозькому у його суперечках з московським урядом. В Острозі Дмитро Самозванець служив дияконом у Благовіщенському соборі і, очевидно, був залучений до діяльності утвореного в 1602 році Дерманського гуртка, у який входили Іг. Ісакій Борискевич Святогорець, Іов. Княгеницький, Дем. Наливайко, Кіпріян Острозький, Антон Федорович Грекович та інші, за що «лета от сотворения миру 7110 месяца августа в 14 день, сию книгу Великого Василия дал нам Григорию з братиєю, с Варлаамом да Мисаїлом. Константин Константинович, нарече инь; и во св. крещении Василей, б. м. пресвятое княже Острожеское, воєвода Киевский...». Над іменем Григорія було дописано: «Царевичу Московському».
Про перебування Дмитра Самозванця в Дерманському монастирі свідчить також напис, винайдений С. Голубєвим. на південно-західній стіні: «року 1654 (?) приехал до Дерманя Григорий се... царик».
Рік 1654 не повинен бентежити, очевидно, тоді було зроблено запис. Під час Хмельниччини більш заможні і письменні жителі переховувалися переважно у монастирях від погромів, які як страшна вогняна хвиля прокотилася по Україні. В останню свою хвилину люди багато і охоче писали. Принаймні, більшість графітті відкритих у т. з. підземних ходах м. Острога під час будівельник робіт (насправді це здебільше спеціальні лази-сховища у підвалах будинків) належать саме до цього часу. У серпні 1654 року, саме під Острогом і Межирічем, козаки Черкаського полку Як. Пархоменка і російські рейтари капітана Ів. Бабкіна із аван г а р д у р ос і йсько - у кр а ї нського війська Хмельницького - Бутурліна у вирішальній битві розгромили польський табір. І хтось в уніатському тоді Дерманському монастирі похапцем на стіні поспішив засвідчити ворожість до Московського царя.
Дмитро Самозванець був в Острозі і Дермані від літа 1602 року до зими—весни 1603 року. Очевидно, кн.В.-К. Острозький хотів використати енергійного, навіть відчайдушного, здібного і освідченого диякона, по-перше, для тиску на московський уряд по прикордонних питаннях, по-друге,
як свідчить дарчий напис у кн. Василя Великого Острозького друку 1594 року, для освітніх потреб Острозької Академії і Дерманського гуртка 1602 року в Острозі було видано «Часослов» з використанням друкарських матеріалів Петра Местиславця. На початку 1603 року в Острозі було видано «Вопроси і отвіти православним з папіжником Вас. Суразького».
У листі від 1603 року уніат Ів. Вельяминов-Рутський пише до кн. Радзивілла про наміри князя, утворити академію і бажання перевести туди греків із Афанасієвської кол. у Римі. У Дерманському монастирі Кіпріян Розвянецький перекладає з грецької на Церковно-слов'янську Синтагматикон Гавреіла Севера, єп. Філаде л ь ф і й с ьк о г о, однодумця Мелетія Пiraca, патріарха Олександрійського. Відкривається друкарня, очолювана Дем. Наливайко.
Але плани молодого відважного честолюбця уже сягали значно дальше. Він відважився на захоплення Московського престолу і тільки шукав підтримки різних сил. Ясно, що на підтримку таких відчайдушних планів князі Острозькі, старий Василь-Костянтин і Януш, каштелян Краківський і, взагалі, польська виша магнатерія ніколи б не погодилися.
Для В.-К- Острозького незалежна і достатньо сильна православна Москва була потрібна як зростаючий союзник у боротьбі з польсько-католицькою експансією в Україні. Для покатоличеного Януша Острозького, каштеляна Краківського, і іншої магнатерії неприйнятним було посилення шляхти і короля в результаті такого походу. Для прошляхетського уряду канц. Я. Замойського було важливим зберегти Москву як можливого союзника проти Швеції і як головного ворога Речі Посполитої на Балтиці і, можливо, Туреччини, особливо після відбиття Кази-Прея під Коломенським у 1591 році. Силами, які підтримали Дмитра Самозванця були козаки, міщани і, головним чином, шляхта, як польсько-українська, так і російська.
Після зголошення (як завжди під час хвороби і сповіді) Дмитра Самозванця кн. В.-К- Острозький намагався через своїх агентів навести про нього відомості в Москві, очевидно, не стільки про особу, скільки які впливові соціально-політичні сили можуть стояти за ним у Москві. У липні 1604 року Януш Острозький писав, що батько надсилав до Росії торгівців хлібом, які могли діставати відомості.
Ще наприкінці 1602 року В.-К. Острозький був вороже настроєний проти уряду Бориса Годунова. У листі до Сигизмунда воєвода повідомив про концентрацію московських військ на кордоні не відомо з якою метою, що не віщувало нічого хорошого. Одночасно князь наполягав на лагодженні старих і побудові нових укріплень Київського замку. Але на початку 1603 року, коли повернулися агенти з Москви і з'ясувалося, що за Дмитром не стоять серйозні боярські сили, старий князь можливо ціною відмови від підтримки Самозванця, домовився з урядом Годунова з спірних питань, стався скандал. Папський нунцій у Польщі Клавдіо Ронгоні повідомляв з Кракова, що князь Острозький вказав Лжедмитрію на двері, а гайдуки виштовхали йоги за ворота замку. Він змушений був тікати до Гаврила Гойського у Гощу, де в той час існувала велика соцініанська община і одна із найпередовіших шкіл того часу, у якій викладали Теофіл Молітор, Данило Дорош. докт. Соломон Палідіус, Вотех Каперіус та інші.
Хоча з боку Гав. Гойського Дмитро не отримав сподіваної підтримки, йому навіть довелося прислужувати на кухні, очевидно, тут завершилася його освіта. Принаймні, більш-менш приховані або відкриті протистанські симпатії і добрий есцініанський вишкіл простежується у всій діяльності Дмитра Самозванця. І в подальшому соцініани весь час підтримували Лжедмитрія. Так, в 1605 році посольство волинських соцініая на чолі з Матвієм Твеїрдохлібом і С. Шмальцієм (І. Мошковський, Д. Ростек, Любачівський) було прийняте у Москві. Сам перехід до Гощі ще не може розглядатися як розрив з В.-К. Острозьким тому, що Гавр. Гойський був маршалком його двору, він йому протегував і захищав його володіння від ворожих нападів своїх підданих з Острога. Не отримавши сподіваної підтримки, Григорій Отреп'єв у березні—квітні 1603 року переходить у Брагін до кн. Адама Вишневецькокого, з яким влітку останній раз приїздить повз Острог, про що, за наказом кн. В.-К', повідомив у Москві архм. Феофан посланець патр. Єрусалимського Софронія. Ставлення Острозьких до Лжедмитрія і знову помінялось після його воцаріния іа встановлення зв'язків з волинськими аріанами. Львівським братством, а. особливо, учасниками рокошу 1606 року воєв. Краківського М. Зеоржидовського, якого активно підтримали кн. Острозькі, висуваючи ідею про завоювання Лжедимитрієм і польського престолу, відновлення Вел. кн. Литовського під російським протекторатом, Вольностей і прав православного населення і церкви, спільної боротьби проти турецько-татарських нападів.
У самозванстві як культурно-історичному явищі Дмитро Самозванець продовжив справу козацьких отаманів (Байди, Ів. Підкови та інших) і разом з ними яскраво втілив перехід до новочасного особистностно-го характеру розвитку вітчизняної історії.
О. ХАЛЕЦЬКА, краєзнавець.
«Життя і слово»