Під час відвідин Хмельницької АЕС та зустрічі з її керівництвом депутати Ізяславської районної ради піднесли генеральному директору М.С.Панащенку запашний коровай- Ми приїхали до вас із щирою душею, - сказав голова районної ради М.С.Борисюк. – Побувавши на ХАЕС та отримавши вичерпні відповіді фахівців на питання, які бентежать громаду, переконалися в надійності об’єкта. Розуміємо, що держава вклала великі кошти в будівництво третього енергоблока і було б не по-господарськи сьогодні його не продовжувати. Це очевидно, й агітація тут зайва.
Вдячність за відкритість і доступ до об’єктивної інформації, за державницький підхід до справи і розуміння проблем, з якими звертаються люди довколишньої округи не в силі їх розв’язати самостійно, говорили на зустрічі депутати. Розсудливо, помірковано, без емоцій і категоричності. Про весняне звернення з “ні - будівництву третього енергоблока” ніхто не згадував.
Про що йшлося? Ізяславців, як і їх колег з інших районів, цікавили все ті ж насущні проблеми: надійність конструкцій і експлуатації енергоблоків, вплив АЕС на навколишнє середовище і здоров’я людей, соціальний розвиток територій, розташованих у безпосередній близькості до енергетичного об’єкта. Гості розуміють, що сам розвиток тісно пов’язаний зі стабільною роботою цього підприємства, а нарощування потужностей дозволить отримати суттєву фінансову підтримку. І вдасться зреалізувати за лічені роки те, що не могло бути вирішене за умови “худого” бюджету десятиліттями. Так, нашим сусідам важко осягнути цифри, за якими відрахування ХАЕС у бюджети різних рівнів та спеціальні фонди становлять мільйони гривень за кожним напрямком. Такі суми для дотаційного сільськогосподарського району позахмарні. Генеральний директор поясни в депутатам з чого формуються наші доходи, які несемо витрати, розвіявши спрощене уявлення пересічних громадян про нашу бездонну кишеню, яка ніколи не міліє.
Стислий виклад розмови подаємо нижче.
- Миколо Сергійовичу, коли буде розпочато будівництво дороги на Ізяслав?
- Скажу чесно: “Не знаю”. Бо визначенням об’єктів, які будуються в 30-кілометровій зоні, ХАЕС не займається. Такі плани формує управління капітального будівництва облдержадміністрації. Гроші, передбачені на програму соціального розвитку прилеглих територій, ми направляємо туди і отримуємо звіт про їх використання.
- Звертаюся як до генерального директора станції і депутата обласної ради. У подальшому фінансуванню об’єктів 30-кілометрової зони потрібно все-таки більше уваги надавати.
- Ми робимо це й зараз, виходячи з коштів, визначених державою на такі цілі. І кошторис витрат, за яким живе підприємство, не можемо перекроювати на свій лад.
Аби сповна запрацювали статті закону про виділення коштів на 30-кілометрову зону, має бути виписаний чіткий механізм їх реалізації. І тут у нас один шлях, спільний для атомників і депутатів усіх рівнів: ініціювати внесення відповідних доповнень до Закону про використання ядерної енергії і радіаційний захист. Іншого не дано.
- Знайомлячи депутатів з історією Нетішина, ви сказали, що перша згадка про нього датується 1577 роком. Школа №1, яку я представляю, не набагато молодша, перші дані про неї припадають на 1599 рік. Сьогодні намічається реконструкція школи. Якщо в обласному бюджеті -2007 будуть на це передбачені кошти, ви, як депутат, підтримаєте цей пункт?
- Підтримаю обов’язково. На жаль, самі виділити грошей не можемо, наші благодійні можливості обмежені 23 тисячами гривень у місяць. А звернень набагато більше, цьогоріч у грошовому виразі вони становлять 960 тисяч, задовольнити ми змогли набагато менше.
- Нетішин став кузнею професійних кадрів для нашого краю. Якби я був генеральним директором, подбав би про відкриття у цьому прекрасному місті інституту чи університету технічного профілю.
- Спеціалізований вуз, у якому готують фахівців для атомних електростанцій, є. Це – Севастопольський університет ядерної енергії і промисловості. Молоді люди навчаються там за кошти НАЕК “Енергоатом”, я ось днями підписав 76 договорів на підготовку спеціалістів у цьому вузі. Створювати додатковий університет немає потреби, а підтримувати діючі навчальні заклади – так. Ту ж Острозьку академію чи наш професійно-технічний ліцей.
- Я представляю Білогородку і вдячний вам за надану благодійну допомогу місцевій школі. Моє запитання наступне. Чи можна зробити так, щоб Ізяславський район включити, як адміністративну одиницю, в умовну 30-км зону повністю. Чув, що це можливо вирішити на рівні обласної ради.
- Я за те, щоб район не ділити і підтримуватиму таку ініціативу на всіх рівнях. Тим більше, що законодавчо ця 30-кілометрова зона ніде не прописана, і визначати її параметри, автоматично накресливши на карті коло певного діаметру, несправедливо. Чому коло, чому не ламана лінія, яка визначає межі району? Думаю, саме так було б соціально правильно. Райони не потрібно рвати та робити штучного поділу, про це, до речі, йшла мова на літній нараді в Славуті за участю керівників міст, районів і тодішнього президента НАЕК “Енергоатом” Ю.А.Недашковського.
- Зараз активно обговорюється питання переведення побутових споживачів на електроопалення. З точки зору вас, як фахівця, наскільки це реально за наявних потужностей?
- Це практикується у світі. Чи можна зробити подібне в нас? Можна, але за умови реконструкції ліній передач електроенергії, оскільки їх пропускна спроможність сьогодні низька. За наявних можливостей можна говорити про дуже маленький відсоток переведення побутових споживачів на електроопалення. Для повсюдного запровадження такої схеми потрібна серйозна реконструкція, і коштує вона дуже великих грошей.
- Мене хвилює оздоровлення дітей. Кілька років у цьому нам допомагала ХАЕС, виділяючи певну суму коштів. Минулого літа у благодійній допомозі було відмовлено, і нам довелося цілком здорових дітей з категорії соціально незахищених тримати під час канікул в лікарні, не маючи змоги влаштувати в табір.
- Про яку суму йдеться?
- Ми просили небагато, 40 тисяч гривень. Ну хоча б 30, 20 скільки зможете. Сорок - п’ятдесят…
- З точки зору благодійної допомоги 40 тисяч для нас багато, я вже казав про місячні обмеження. Знаєте, 2006-ий рік для ХАЕС не зовсім вдалий. Незважаючи на те, що справно відправляємо в Енергоринок вироблену електроенергію, оплату за неї отримуємо не в повному обсязі. Доводиться скорочувати певні програми, у чомусь собі відмовляти.
Ваше питання я записав, будемо працювати. Я розумію, що людям потрібно допомагати, особливо тим категоріям, про які ви говорили.
- Під час зустрічей з людьми вони часто запитують нас, коли жителі 30-кілометрової зони платитимуть за спожиту електроенергію за її собівартістю, або отримуватимуть її безплатно.
- Ніколи такого не буде в державі, де працюють товарно-грошові відносини. Бо, за вашою логікою, не треба тоді платити й самим атомникам, виробникам електроенергії, яка в результаті збувається за нульовою ціною. А як нам розвиватися, дбати про безпеку, підтримувати в належному стані обладнання, експлуатувати енергоблоки? Напевне ви будете дивуватися, але й ХАЕС купляє певну кількість електроенергії для потреб підрозділів, розташованих у місті. Кіловат-година обходиться нам у 32 копійки.
Те, що населенню 30-кілометрової зони мають бути певні пільги, цілком згоден. Змушений знову повторити, що шлях тут один – внесення змін до Закону або ж відповідна Постанова Кабінету Міністрів. Політика ціноутворення – прерогатива держави. Якщо говорити про ціну на електроенергію, то її визначає НКРЕ, і ХАЕС до цього не має жодного стосунку.
- А якщо, скажімо, НКРЕ направити відповідні рішення сесії районної ради, нас почують?
- НКРЕ – державний орган і діє на підставі Закону, ніщо інше тут не спрацьовує. Так що депутатському корпусу свої пропозиції доцільніше скеровувати у Кабінет Міністрів і Верховну Раду України.
Ольга Сокол
жовтень 2006