У заваленій картинами невеликій квартирі ніде ступити. Лідія Іванівна Спаська уважно оглядає мене і пропонує присісти на старий диван. Її теплі очі художника запитально дивляться на мене.
Я завітав до художниці сонячного квітневого дня 1989 року. Працюючи науковим співробітником Острозького державного музею-заповідника, був уже трохи обізнаний з творчістю Лідії Іванівни. Її портретні роботи князівни Гальшки Острозької, козацького ватажка Северина Наливайка, деякі батальні й історичні полотна уже давно прикрашають експозицію музею й допомагають відвідувачам уявити деякі епізоди з історії України. Мене приваблювали її роботи й захотілося познайомитись зі Спаською ближче, представницею старої інтелігенції - чи не останньою з могікан, що залишилися в Острозі.
Її дитинство і юність пройшли у Луцьку, куди батьки переїхали з маленькою донечкою із Умані, рятуючись від більшовиків. У цьому древньому місті Лідія Іванівна закінчила гімназію й робила перші спроби у малюванні.
- Помітивши у мене потяг до живопису, мама не заперечувала. Незважаючи на нелегке матеріальне становище, адже батька уже не було, а я, до речі, восьма в сім’ї, мама знайшла кошти для навчання, - продовжила Лідія Іванівна, не відриваючись від роботи. -Спочатку - приватна художня школа імені Кржижановського у Варшаві (1928-З0 рр.). Професор Слупський викладав малюнок, а художник Нартовський - акварель. У 1931 році мама померла. Більше в Луцьку мене нічого не тримало. І я відправилась у мандри.
У Парижі Спаську тепло зустріла хороша приятелька сім’ї Катерина Шидловська, у якої вона поселилась. Молода, не позбавлена привабливості, повна сил, енергії й надій дівчина продовжила навчання у жіночому відділенні приватної школи, що називалась «Академія Жульєна». Там зустріла свою подругу по навчанню у Варшаві польську художницю Ванду Ревську. Вчилася писати уже олійними фарбами.
- Один з моїх ранніх малюнків «Торс чоловіка» висів серед кращих робіт учнів «академії». Але з цих часів у мене не лишилося жодної картини. Хоча написала тоді кілька портретів, власне виділялася як портретистка. Любила подовгу розглядати людські обличчя, хоч і знала, що це непристойно. Часом так захоплювалась, що люди сердилися.
Я ковзнув поглядом по кількох портретних роботах, що висіли на стінах, і відчув, що у психологічній портретистиці Спаська уміє передати найхарактерніші риси людського обличчя. У цьому також проявлялася її любов до людини, як найвищого Божого творіння.
Прекрасні чотири роки, проведені у Парижі. Чимало цікавих знайомств. Деякий час мешкала у монахині - поетеси й меценатки Єлизавети Кузьміної-Караваєвої. Вона віддала свій будинок під гуртожиток знедоленим російським емігрантам, що вмирали з голоду в цьому шикарному місті.
Неповторний європейський світ заполонив її слов’янську душу. Та в 1935-му довелося повернутися на Волинь й згодом оселитися з чоловіком у Дубні.
Війна принесла їй з малими синами багато горя й поневірянь. Ледве врятувалася від вивезення до Рейху, залишивши під час відступу німців пологовий будинок з немовлям Климком.
В перші повоєнні роки годі й було думати про малювання. Залишилась вдовою з двома синами без даху над головою. Заробляла на хліб як могла. Брат покликав до Острога, і з кінця 40-х цього живописного міста Спаська не полишає.
Війна залишила в душі болючу незагоєну рану. Її вона виливає в історичних композиціях і батальних сценах станкового живопису, як свідчать полотна «В’їзд Б.Хмельницького в Острог», «Визволення м. Острога», «Бій з татарами під Острогом» тощо.
- Коли ви згадали, що вмієте малювати? - запитав я, щоб продовжити розмову.
- Коли приїхала до Острога. Спочатку мені доручили намалювати для шкіл і установ району і міста 60 копій з портретів Леніна і Сталіна. Згодом для краєзнавчого музею робила копії відомих полотен. Тим і жила в голодні повоєнні роки.
Якось взимку 1952 року Спаська отримала від музею завдання намалювати картину про селянське заворушення в 1905 році у Новомалині. Дісталася пішки до села. Оглянула руїни замку поміщика Довгелли. Зустрілася з людьми, що пам’ятали ті події. Історія її зацікавила. В уяві вимальовувались розгнівані соціальною несправедливістю селяни. Так з’явилася її перша власна післявоєнна робота під назвою «Повстання в селі Новомалині, 1905 рік». Це полотно принесло Лідії Іванівні в 1953 році Грамоту Української республіканської Ради профспілок і... визнання, яке вселило у ній віру в те, що вона є художник. З цього часу копій майже не робила, а шукала й розробляла власні теми.
І тут я не стримався і продемонстрував, що йдучи на зустріч, готувався до неї:
- У 1957 році на фестивалі молоді Рівненщини у Києві за панно «Ленін з нами» вас нагородили Дипломом 1-го ступеня, а в 1961 році - Дипломом за участь у Всесоюзній виставці робіт самодіяльних художників. Та у 1965 році ваша виставка разом з академічними художниками у Центральному будинку народної творчості Києва стала останньою на такому рівні, хоча ваші роботи мали багато схвальних відгуків мистецтвознавців. Чому так трапилось?
Лідія Іванівна звела очі на мене, відірвавши руку від картини, основні обриси предметів якої уже вимальовувались у цільну композицію:
- О, ви і це знаєте... - і продовжила, розглядаючи весняний пейзаж за вікном. - Уже з перших днів з організаторами виставки виникли суперечки через перекручення моїх біографічних даних. Я запротестувала проти формулювання «самоучка». Вибачте, але я навчалась у приватних школах відомих майстрів. «Це ні вам, ні нам не потрібно», - почула у відповідь. А під час закриття виставки, незважаючи на успіх моїх робіт, організатори мені заявили: «Більше ваших картин на наших виставках не буде». І я своїх полотен на такі виставки більше не «пробивала», роки вже стали не ті, щоб воювати з бюрократами й функціонерами від мистецтва.
- А як ви ставитесь до такої оцінки своїх робіт на цій же виставці Борисом Бутник-Сіверським, що з’явилась у «Літературній Україні» 24 серпня 1965 року під заголовком «Художник чи ремісник»: «Не знаючи принципів суміші фарб, Л. Спаська уникає контрастних зіставлень. Вона боїться повносилого кольору. І від того її картини наче взяті на півтону, приглушені, якісь несміливі»? - процитував я напам’ять заучену фразу.
- Я просто не люблю яскравих фарб на полотнах. Це створює, на мою думку, певну різкість відтворення і затруднює сприймання. Для мене важливі м’які тона, а також уміння зрозуміти й передати на картині душу людини, дихання природи. Час за розмовою швидко спливав. Полудневе сонце залило кімнату м’якими теплими тонами й освітило завершене художницею полотно. На обривистій горі серед голих дерев височів старий замок з напівзруйнованою баштою. А кругом все покрите снігом небаченої білизни, що аж заіскрився під живим сонячним промінням.
А нещодавно 88-річна Лідія Іванівна здобула на конкурсі першу премію Острозької Академії за новостворений портрет Гальшки Острозької, в якому брали участь художники з багатьох регіонів України. З її роботами мали змогу познайомитися й нетішинці на виставці в галереї «Арт-Пласт».
Микола Руцький
Квітень 1989
На фотоз архіву: К.В.Спаський на виставці робіт матері в галереї Арт-пласт (1989)