Пенсійна реформа на часі

Україна відноситься до держав із старіючим населенням. На даний час в країні налічується 13,7 мільйона пенсіонерів. Число пенсіонерів з кожним роком зростає. Зараз на 88 пенсіонерів припадає 100 осіб, що сплачують пенсійні внески, а в 2025 році 1 працюючий утримуватиме 1 пенсіонера. У 2050 році вже буде 125 пенсіонерів на 100 працюючих. Рівень пенсійного забезпечення більшості осіб невисокий. Понад дві третини пенсіонерів отримують до 1 тисячі гривень пенсії на місяць.

Видатки на пенсійне забезпечення в 2010 році сягнули 16,3 % ВВП.  Бюджет Пенсійного фонду незбалансований. У 2010 році з держбюджету на покриття дефіциту бюджету Пенсійного фонду України виділено 28,3 млрд. гривень. Незадовільний стан солідарної пенсійної системи свідчить про необхідність проведення пенсійної реформи. 

Нинішній Уряд постав перед необхідністю збалансувати доходи та видатки Пенсійного фонду завдяки реформі  в  солідарній пенсійній системі.

Однак, головна ідея пенсійної реформи – зацікавити кожного громадянина думати про розмір пенсії, яку він отримуватиме у майбутньо­му. Для цього буде впроваджено накопичувальну систему пенсійних розрахунків. У кожного громадянина буде власний накопичувальний рахунок, який залишатиметься в системі єдиного Пенсійного фонду. При цьому фонд робитиме все, аби ці кошти працювали: розміщуватиме їх де вигідно, скажімо, під 10-15 % річних. І, аби пенсійні фонди не було втрачено, держава гарантуватиме їх власними цінними  паперами. 

Урядом підготовлено законопроект, згідно з яким в солідарній пенсійній системі плануються наступні зміни:

- підвищити мінімально необхідний страховий стаж для одержання пенсії за віком з 5 років до 15 років;

- для новопризначених пенсій підвищити нормативну тривалість страхового стажу для призначення пенсій за віком у мінімальному розмірі для жінок з 20 років до 30 років та для чоловіків з 25 до 35 років;

- для призначення пенсії брати розмір середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, а перерахунок пенсії проводити із середньої заробітної плати, з якої призначено (перераховано) пенсію;

- для обчислення пенсії враховувати заробітну плату за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. У разі, коли страховий стаж, починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 календарних місяців, для обчислення пенсії враховувати заробітну плату за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року незалежно від перерв та за весь період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року;

- після 24 місяців роботи проводити перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати за 24 місяці страхового стажу та з урахуванням середньої заробітної плати в народному господарстві, з якої була обчислена (перерахована) пенсія;

- проводити перерахунки пенсій працюючим пенсіонерам, які отримують пенсію за вислугу років, тільки після досягнення пенсійного віку;

- у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, пропонують підвищувати пенсію, яка нарахована в  мінімальному розмірі (крім пенсіонерів, які працюють). Працюючим пенсіонерам проводити перерахунок пенсії з урахуванням прожиткового мінімуму на момент звільнення з роботи;

- переведення з одного виду пенсії на інший пропонується проводити з дня подання заяви з усіма необхідними документами з урахуванням заробітної плати за періоди страхового стажу, передбаченого пунктом 1 статті 40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсі­йне страхування» із застосуванням середньої заробітної плати в народному господарстві, яка враховується під час призначення (попередньо­го перерахунку) пенсії;

- максимальну пенсію пропонують обмежити 12 прожитковими мінімумами, встановленими для непрацездатних громадян;

- підвищити пенсійний вік для жінок. Пропонується розпочати десятирічний етап збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років : 

в 55 років йдуть на пенсію жінки, які народились до 31.01.1956 року;

в 55 років та 6 місяців – жінки, які народилися з 01.02.1956 року по 31.07.1956 року;

в 56 років – з 01.08.1956 року до 31.01.1957 року;

в 56 років та 6 місяців – з 01.02.1957 року по 31.07.1957 року;

в 57 років – з 01.08.1957 року по 31.01.1958 року;

в 57 років та 6 місяців – з 01.02.1958 року по 31.07.1958 року;

в 58 років – з 01.08.1958 року по 31.01.1959 року;

в 58 років та 6 місяців – з 01.02.1959 року по 31.07.1959 року;

в 59 років – з 01.08.1959 року по 31.01.1960 року;

в 59 років та 6 місяців – з 01.02 1960 року по 31.07.1960 року;

в 60 років – з 01.08.1960 року по 31.12.1960 року.

-        як компенсатор, жінкам які народились у період з 01.02 1956 року по 31.07.1960 року після виходу на пенсію встановлюється підвищення розміру пенсії на 2,5% за кожні півроку більш пізнішого виходу на пенсію;

- з метою покращення умов забезпечення працівників бюджетної сфери (освіти, культури та охорони здоров’я) при виході на пенсію пропонується запровадити одноразову допомогу у розмірі 10 призначених їм пенсій за умови наявності спеціального стажу роботи для жінок 30 років, для чоловіків – 35 років;

- призначати „спеціальні” пенсії особам, які мають право на пенсію зі зниженням пенсійного віку (чорнобильці, шахтарі), лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а до цього часу в розмірі, визначеному за нормами Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

 Для державних службовців :

- пропонується обмежити максимальний розмір пенсії на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

- зменшити від 90 до 80 % розмір пенсії від заробітної плати для держслужбовців;

- призначену достроково (за півтора року) пенсію  держслужбовцям, депутатам та прокурорам, суддям пропонується виплачувати лише непрацюючим пенсіонерам;

- на період роботи спеціальні пенсії виплачувати в розмірі трудових пенсій, визначених за нормами Закону України „Про загальнообов’я­зкове державне пенсійне страхування”;

- розмір пенсій призначених в попередніх роках для державних службовців, суддів, прокурорів, депутатам пропонується не обмежувати.

- пропонують ввести граничний вік перебування на державній службі для чоловіків – 62 роки, для жінок – 60 років. Інститут продовження перебування на державній службі буде скасовано. Для одержання пенсії державних службовців будуть мати право чоловіки, які досягли 62 років та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (тобто пенсійний вік жінок-державних службовців буде теж підніматися як і для інших);

- пропонується збільшити період, за який буде братись заробітна плата для обчислення пенсії;

- пенсії держслужбовцям та особам, прирівняним до них, перераховувати згідно зі змінами в чинному пенсійному законодавстві не пропонується.

Запрошуємо до громадського обговорення пенсійної реформи. Всі зауваження та пропозиції зацікавлені громадяни, громадські органі­зації можуть надсилати на поштову адресу Міністерства соціальної політики України: вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01001 з позначкою „Громадське обговорення”.

Ваші зауваження та пропозиції також можна залишити, звернувшись до „Урядової гарячої лінії” за телефоном 0-800-507-309, також працює спеціальна інформаційна „гаряча лінія” з питань пенсійної реформи 0-800-500-392 (в робочі дні з 9.00 год. до 18.00 год., всі дзвінки з України безкоштовні).  Контакт-центр Пенсійного фонду України 0-800-503-753 (працює в робочі дні з 8.00 год. до 20.00 год., субота з 8.00 год. до 14.00 год., неділя – вихідний).

Телефонна „гаряча лінія” Головного управлі­ння праці та соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації – (0382) 70-28-69. 

Телефонна „гаряча лінія” управління праці та соціального захисту населення виконавчого комі­тету Нетішинської міської ради – (03848) 4-14-04 (працює в робочі дні з 8.00 год. до 17.00 год.)

 Світлана Коваленко, 

начальник управління  праці

та   соціального захисту населення