Підвищення тарифів на комунальні послуги породило масу запитань серед нетішинців. Систематизувши їх, журналісти "Нетішинського вісника" й ТРК "Лотел-СКТБ" попросили генерального директора Хмельницької АЕС М.С.Панащенка прокоментувати моменти, які неоднозначно сприймаються людьми. У вівторок Микола Сергійович зустрівся з представниками засобів масової інформації Нетішина й відповів на поставлені запитання. Основний зміст сказаного пропонуємо у цій публікації.

- Миколо Сергійовичу, що є складовою тарифу на теплову енергію?

- Я б доповнив це запитання наступними словами: які механізми і які спонукальні мотиви заставляють нас підвищувати тарифи? Це досить серйозне питання, яке хвилює наш персонал не менше, ніж будь-кого іншого. Бо станційні працівники так само є платниками комунальних послуг і зміна тарифів викликала аналогічну реакцію, про що свідчить маса запитань до адміністрації, які прозвучали в структурних підрозділах на зборах і конференціях, що передували конференції трудового колективу ХАЕС.

Підвищення тарифів на тепло, водозабезпечення і водовідведення – процес тривалий. У Нетішині він вимірюється роками, хоча до кінця 2009 року тут діяли тарифи зразка 2000 року. Зрозуміло, що за цей період суттєво виросли ціни на матеріали, паливо та інші компоненти, які входять у структуру тарифу.

Зупинюсь на причинах, які спонукали нас у 2006 році на базі станційних підрозділів створити комунальне господарство. Логіка такого рішення полягала в створенні умов для подальшої передачі КГ, як самостійної структури, місту. Перед керівництвом станції таке завдання наполегливо ставилося, починаючи з 2004 року. Програма реалізації намічених планів складалася з кількох етапів. На першому передбачалося створення автономної структури, здатної справлятися з покладеними на неї функціями, не перебуваючи в складі ХАЕС. Наступний етап носить чисто економічний характер, що зобов`язує відпрацювати таку модель, за якої підрозділ зможе самостійно заробляти гроші на своє функціонування: зарплату персоналу, обслуговування наявного обладнання й систем комунікацій, проведення ремонтів тощо. Ось на цьому етапі, власне, ми й загальмували.

А попереду – виконання відповідних реконструкційних робіт на системах теплозабезпечення і водопостачання та водовідведення, аби вони працювали справно і не завдавали мороки та не приносили в майбутньому великих затрат місту в плані підтримки обладнання в робочому стані

Економічно обгрунтовані тарифи за надані послуги – виробництво і постачання теплової енергії, води, водовідведення – один з локальних механізмів існування підрозділу. Подивимося на цю ситуацію з позиції загальнодержавних підходів. Донедавна в Україні формуванням тарифів на комунальні послуги переймалися територіальні органи влади. У кожному регіоні були свої підходи й аргументи, відтак і свої величини вартості наданих послуг. Держава вимушена була втрутитись в ситуацію і вжити заходи, покликані економно витрачати енергоносії. На колегії Мінпаливенерго – тепер Міністерство енергетики й вугільної промисловості – ставилося завдання привести тарифи на тепло у відповідність з економі­чно обгрунтованими показниками. Не можна даром, за безцінь відпускати енергоносії. На їх неекономне витрачання вказують Україні через своїх експертів і закордонні кредитори, без послуг яких державі важко, як і минулоріч, вижити в умовах дотаційного бюджету. Звідси й випливає необхідність підвищення тарифів на газ, а заодно й на комунальні послуги, про які зараз ведемо мову.

Комплекс накопичених роками проблем у загальнодержавному масштабі, як і на місцевому рівні, змусили ХАЕС піти на такий непопулярний крок – зростання тарифів. Ми – державне підприєм­ство і проігнорувати позицію держави не вправі.

До речі, починаючи з 1 січня 2011 року функції визначення тарифів на тепло, воду і водовідведення перестають бути прерогативою органів місцевого самоврядування. Згідно з Законом про національну комісію регулювання ринку комунальних послуг такий орган в Україні вже створено. Поки ця Нацкомісія запрацює, її функції виконуватиме НКРЕ, і тепер визначатиме тарифи держава. 20 січня поточного року, як ви знаєте, НКРЕ змінила тариф на виробництво теплової енергії на атомних електростанціях.

Ще одне. Тарифи, раніше погоджені органами місцевого самоврядування, діятимуть в країні до тих пір, поки не почне приймати рішення Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг. І ніхто не вправі їх змінити.

Нинішні тарифи містять у собі дві складові: тариф на виробництво теплоенергії (33 грн 37 коп/Гкал), введений Постановою НКРЕ від 30 грудня 2009 року, і тариф на її постачання (31 грн 12 коп), введений рішенням міськвиконкому від 31 травня 2010 року, що в сумі дає цифру 64 грн 49 коп за Гкалорію. До 31.05.2010 р. саме другий показник у тарифі був відсутній, вважалося, що за постачання теплової енергії платити не потрібно.

Якщо проаналізувати структуру тарифу, побачимо наступне. Податок на додану вартість у загальній сумі складає 10,75 грн/Гкал (16,7%), послуги виробничого характеру: залучення до виконання робіт інших організацій – 3,79 грн (5,9%), матеріали, товаро-матеріальні цінності, запчастини – 2,62 грн (4,1%), паливо – 10,39 (16,1%), енергія зі сторони (для роботи насосів та інших механізмів використовується електроенергія, куплена у Славутського РЕМ за ціною, в залежності від її класу, 30-60 коп/кВтг; використовувати для цього електроенергію, призначену для власних потреб, Законом категорично забороняється) – 2,25 грн (3,5%). Наступна стаття – витрати на оплату праці, які складають 11,57 грн (17,9%). Входять у структуру тарифу також стандартні відрахування на соціальні заходи, амортизацію, адміністративні та інші операційні витрати. Однак ці суми не є визначальними.

Окремо генеральний директор проаналізував структуру тарифу на виробництво і на постачання теплоенергії, а також зупинився на планових показниках економічно-обгрунтованих тарифів.

Ми уже подали на розгляд Національної комісії плановий тариф на 2011 рік. Він включає три компоненти: тариф на виробництво теплоенергії – 39, 67 грн/Гкал (48%), на постачання – 23,09 грн/Гкал (28%), на транспортування – 20, 27 грн/Гкал (24%). Загальна величина тарифу з ПДВ становить 83,03 грн/Гкал.

Хочу  звернути вашу увагу на подані нами пропозиції стосовно тарифу на водопостачання, який визначає вартість 1м3 холодної води. За нашими розрахунками вона рівняється величині 5 гривень 5 копійок. В принципі, це навіть дешевше, ніж пляшка "Моршинської".

У квартирах, не обладнаних лічильниками, місячна норма споживання води на одну людину складає 9м3. Як це буде виглядати у грошовому вимірі для кожної сім`ї конкретно, порахувати не важко. У структурі планового тарифу на водопостачання ПДВ становить 84 коп/м3, електроенергія – 1, 23 грн, оплата праці – 55 копійок, амортизація – 6 копійок, відрахування – 20 копійок, загальновиробничі витрати – 1,60 грн, матеріали – 19 коп, рентабельність – 38 копійок.

Плановий економічно-обгрунтований тариф на водовідведення – 4 гривні 93 копійки за 1 м3 з ПДВ.

- Яким є тариф на тепло у Нетішині, порівняно з тарифами в інших містах-супутниках АЕС?

- Звертаю вашу увагу на те, що в інших містах-супутниках АЕС, на відміну від Нетішина, щороку переглядалися тарифи на комунальні послуги. Ось у нас в 2010 році, від 5 травня діяв тариф 64,49 грн/Гкал. На РАЕС він становив 54,9 грн, в Южно-Українську – 59,11 і в Енергодарі 121,46 гривні. На інших станціях, зауважу, завжди в тариф помимо затрат на виробництво теплоенергії включалися затрати на її постачання і транспортування. Як бачимо, наші люди сплачують набагато менше, ніж в Енергодарі, різниця з іншими двома містами-супутниками не дотягує до 10 гривень.

- Чому, маючи тариф нижчий, ніж у сусідніх з Нетішином містах, в кінцевому результаті платимо більше?

- Ми ретельно перевірили твердження, яке міститься в цьому запитанні. Я спеціально відрядив у Славуту для вивчення ситуації заступника головного інженера ХАЕС з загальностанційних об`єктів Г.О.Панасенка і представників комунального господарства. Вони зустрічалися з людьми, котрі працюють у сфері надання комунальних послуг, аналізували дану інформацію.

Ситуація в Славуті наступна. Там немає монополіста-постачальника теплової енергії, наданням таких послуг займаються аж три організації, які забезпечують теплом різні райони міста. Працюють вони з використанням різного виду палива: газ, вугілля, або ж те й інше. В результаті тарифи у всіх різняться і орієнтуватися на якийсь один із них важко. Все ж, користуючись наданою нам інформацією, спробую порівняти величину плати за 1, 2 і 3-кімнатну квартиру в Славуті й Нетішині. У наших сусідів загальна вартість компослуг за проживання в однокімнатній квартирі становить 393 гривні 51 копійка, у Нетішині – 305 гривень 29 копійок. З них на опалення йде 178,23 і 133,20 грн. відповідно. За водопостачання в Славуті платять у 3,2 раза більше, водовідведення – у 2,8 раза.

Приклад з двокімнатною квартирою також на нашу користь. У Славуті загальна вартість компослуг – 565,03 грн, теплозабезпечення – 252,87грн, у Нетішині – 432,37 і 188,98 грн. відповідно. В плюсах ми виглядаємо в ситуації з трикімнатною квартирою. Славутчанам загальна вартість платежів обходиться у 721,85 грн, з яких 319,16 грн витрачається на опалення, нетішинцям на такі витрати доводиться витягати з власного гаманця 545, 74 грн. Обігрів оселі в даному випадку становить 238,52 гривні.

Як бачимо, на прикладі одного з найближчих населених пунктів, думка про те, що нетішинці платять більше від сусідів, не підтвердилася. Ми в порівнянні з іншими містами регіону, своєрідним "чемпіоном" серед яких є Старокостянтинів (тариф на теплову  енергію для населення тут становить 303,08 грн/Гкал – ред.), перебуваємо у набагато вигідніших умовах.

- Яким чином контролюється спожите в місті тепло?

- З цього приводу надрукована розлога стаття "Зовсім не дармове тепло" у №6 нашої газети "Перспектива", і я не хотів би переповідати викладене в ній. Зазначу лише, що раніше щомісячна плата за комунальні послуги визначалася як середньоузагальнена для будь-якої пори року. Чинне законодавство суворо забороняє  нам, виробникам і постачальникам послуг, брати плату за те, чого насправді не надаємо споживачам, тобто теплову енергію в неопалювальний сезон. Водночас закон вимагає в холодну пору року, так би мовити по факту, виставляти рахунки за відпущене тепло в повному об`ємі. У згадуваній статті міститься інформація про визначення величини тепла і його вартості для споживачів. Запевняю вас, що облік відпущеної теплоенергії ведеться постійно, контролюємо процес від "А" до "Я", знаємо нормативні витрати і кількість реально спожитого тепла. Тим паче, що не ми одні відслідковуємо процес, нас перевіряють, зокрема КРУ, і на випадок якихось упущень перевіряючі їх не замовчують.

- Чому плату за спожиту теплову енергію комунальники отримують лише від споживачів багатоквартирних будинків, решта споживачів договори укладають напряму з ХАЕС?

- У цьому немає жодного прихованого механізму. Станом на 1 січня 2011 року укладено 10595 договорів з населенням на комунальні послуги за підписом начальника комунального господарства, якому я видав відповідну довіреність, і 556 договорів з підприємцями. Їх підписую я. Але всі договори укладаються з ХАЕС, а не з комунальним господарством, чий би підпис не стояв на такому документі. Із загального числа споживачів – 11250 осіб, лиш невелика частка (99 чоловік) договорами наразі неохоплена.

Як же сплачують нам споживачі за надані послуги? Станом на 1 січня 2010 року дебіторська заборгованість за спожиті комунальні послуги склала 2 мільйони 63 тисячі 800 гривень, частка боргів населення у цій величині складає 1 мільйон 721 тисяча 700 гривень. Всього нараховано за 2010 рік 16 714 400 гривень, в тому числі населенню – 13 201 700 гривень. Рівень сплати виглядає наступним чином: 14 422 600 і 11 396 700 гривень відповідно. Станом на 1 січня 2011 року заборгованість зросла: всього – 4 355 600 гривень, населення – 3 526 700 гривень.

- Тарифи на теплову енергію встановлює віднині відповідна структура в Києві. Але ж розрахунки до тарифів подає підприємство, що надає послуги. Значить, від того, які розрахунки надасть ВП ХАЕС, і залежить розмір тарифу на тепло? І чи такі ж розрахунки подають інші підприємства-постачальники теплової енергії в містах-супутниках. Тоді за яким принципом НКРЕ визначає розмір тарифу?

- Не хотів би зараз займатися аналізом діяльності НКРЕ і Національної комісії з регулювання ринку комунальних послуг. Можу навести аналогічний приклад як встановлюється тариф на відпущену електроенергію. Для всіх АЕС України він єдиний. Швидше за все, я впевнений у цьому, таким же чином Національні комісії регулюватимуть тарифи на теплову енергію, водопостачання і водовідведення.

- Чи є можливості переглянути існуючі тарифи у бік їх зменшення, або що потрібно для того, аби ці тарифи стали меншими?

- Жодна із складових тарифу під впливом економічних процесів, які відбуваються в державі, не має тенденції до здешевлення. З огляду на це, тариф не буде переглядатися на предмет його зниження, для цього немає передумов. Зменшити власні витрати на оплату комунальних послуг можуть самі мешканці. Тут є два варіанти: правильно визначити для себе займану житлову площу, можливо, доцільно поміняти велику квартиру на меншу, якщо, наприклад, одна людина  проживає в трьох кімнатах. Інший шлях – індивідуальний облік спожитих послуг через встановлення лічильників. За цих умов певної економії коштів досягти можна. Але спершу потрібно буде потратитися, бо встановлення лічильників, скажімо, справа недешева. Тим паче, що всі роботи мешканець кожної окремо взятої квартири має оплатити зі своєї кишені.

В свою чергу ми також розглядаємо всі можливі шляхи раціонального використання енергоносіїв, застосування енергозберігаючих технологій, що дозволить зекономити ту ж покупну електроенергію, як один з чинників, що впливає на тариф.

- Ходять чутки, що у зв`язку з різким підвищенням плати за тепло частина представників міської громади має намір перекрити дорогу №1, що веде на ХАЕС. Ви якось будете реагувати на це?

- Запитання мене вразило. Знаєте, схожа ситуація мала місце в 2006 році, коли було прийнято рішення передати функції збору плати за надані комунальні послуги від ЖКО до комунального господарства. Заклики перекрити дорогу звучали й тоді. Хочу нагадати всім, що подібні дії кваліфікуються як порушення, і їх натхненники за подібні речі відповідатимуть перед законом. Процитую статтю 47 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку".

"Організація і проведення мітингів, демонстрацій, пікетування, блокування транспортних комунікацій та інших громадських заходів за межами території ядерної установки... та їх санітарно-захисних зон, якщо внаслідок проведення таких заходів може виникнути порушення дієздатності систем ядерної установки... або буде утруднено допуск персоналу, підвезення людей, вантажів, пожежної та іншої спеціальної техніки, забороняється.

Шкода, заподіяна внаслідок умисного блокування транспортних комунікацій та інших незаконних дій, що посягають на безпечну роботу ядерної установки..., відшкодовується особами у встановленому порядку, а також місцевими органами державної влади і самоврядування у випадках, коли ними не було вжито необхідних заходів  до запобігання зазначеним діям та їх припинення.

Особи, винні в порушенні положень цієї статті, притягаються до відповідальності згідно з законодавством України".

На випадок подібних проявів висловлення людьми свого невдоволення звертатимуся в прокуратуру, міліцію, Службу безпеки України аби втрутилися в ситуацію і не допустили проведення таких акцій. На самій станції буде запроваджено посилений режим охорони об`єкта і самоохорони персоналу на предмет виявлення сторонніх осіб чи предметів на робочих місцях. Це наші стандартні дії в таких ситуаціях.

Отож, просив би застерегти своїх читачів і глядачів від необдуманих кроків і можливих наслідків.

- Як ви оцінюєте співпрацю ВП ХАЕС і міста, або керівництва ВП ХАЕС з керівництвом міста, адже від цього залежить рівень життя нетішинців, перспективи розвитку Нетішина, атмосфера нашого співіснування в ньому?

- На жаль, стосунки з владними структурами міста сьогодні на низькому рівні. Більше 10 звернень направили ми нинішньому керівництву і лише на 3 з них отримали розпливчаті відповіді. Керівництво міста не приділяє особливої уваги співпраці з ХАЕС, на наші запити практично не реагує. Одне з життєво-важливих питань – погодження меж сані­тарно-захисної зони відповідно до ст. 45 Закону про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку. У 2009 році Славутський та інші сусідні з нами райони погодили це питання в Міністерстві охорони навколишнього середовища. У Нетішині ж ні рада попереденього скликання не вирішила справу по суті, ні нинішнього. Хоч відбулося вже 6 сесій, питання так і не розглянули. Депутат міської ради, представник ХАЕС В.А.Демидюк направив з цього приводу запит на ім`я міського голови. Так і будемо діяти надалі – через депутатські запити, за потреби – через суд. До тих пір, поки на наші звернення не буде належного реагування, про конструктивний підхід до взаємодії говорити не випадає. Хоча на взаєморозуміння в питаннях, з якими звертаємося, вправі розраховувати, оскільки діяльність ХАЕС приносить місту левову частку наповнення бюджету.

- Миколо Сергійовичу, Ви отримали високий кредит довіри від нетішинських виборців на останніх виборах до місцевих органів влади. Від вас, як депутата обласної ради, громада очікує допомоги, підтримки та сприяння у таких питаннях, як тарифна політика у сфері надання комунальних послуг в тому  числі. На яку підтримку і допомогу з вашого боку можуть розраховувати нетішинці?

- Можу запевнити в одному: якісні комунальні послуги нетішинці отримуватимуть надалі, ми це забезпечимо. А що тарифи в нашому місті значно дешевші, ніж в інших містах регіону, факт незаперечний. Якщо ж у когось є ілюзії, що тепло відпускатиметься за безцінь, такого не буде. Все має свою ціну, і теплова енергія  також.

- Ви обгрунтували необхідність підвищення тарифів і на прикладах довели, що в інших населених пунктах вони значно вищі. Все ж не кожен з нетішинців зможе справно розраховуватися за спожиті комунальні послуги. Які санкції застосовуватимете до неплатників?

- Таких є кілька категорій. Одні не мають великих доходів, але якщо вони мають право на отримання субсидії, повинні обов`язково скористатися такою підтримкою держави. Інші не платять, бо насправді не отримують наших послуг, оскільки подалися по світах на заробітки і не проживають у своїх квартирах. Є й такі, котрі вперто не платять, і поданих нами з цього приводу позовних заяв у судах предостатньо. Будемо й надалі позиватися, хоча рішення судів не такі вже й дієві. Отож, ефективність такої роботи поки що досить невелика, але зупиняти її не будемо. Бо той шлях, яким пішли в інших містах, "відсікаючи" квартири неплатників від надання тих чи інших послуг, також не став результативним. "Умільці" швидко знаходять вихід із такої ситуації. Багато людей розуміють ситуацію і знаходять можливість як розрахуватися за компослуги.

Просив би журналістів донести до читацької і глядацької аудиторії об`єктивну інформацію про започаткований у країні процес приведення тарифів до економічно-обгрунтованих показників. Така вимога часу – раціонально використовувати ті ресурси, якими наділила нас природа.

- Приводом до нашої з вами зустрічі стала ситуація, пов`язана з підвищенням плати за комунальні послуги, які надає комунальне господарство ВП ХАЕС. Але, користуючись нагодою, хотілося б почути вашу фахову думку щодо процесу реалізації проектів Х-3/Х-4?

- Якраз минулого тижня на ХАЕС відбулася нарада, на якій наш Генпроектувальник – Київський інститут "Енергопроект" презентував концепцію буді­вництва нових блоків, приурочивши її завершенню розробки ТЕО. Цей документ дає відповідь на одне з найважливіших питань – чи можна на існуючих конструкціях збудувати сучасний енергоблок, який відповідатиме новим правилам безпеки. Після копі­ткої роботи проектанти дійшли висновку: можна не тільки його збудувати, а й успішно експлуатувати.

Зараз проводимо велику організаційну роботу в плані підготовки громадських слухань, звернулися до голів облдержадміністрацій Хмельниччини і Рівненщини з пропозицією провести нараду, на якій визначитися зі строками проведення слухань, місцями розташування громадських приймалень, де всяк бажаючий зможе ознайомитися з інформацією про діяльність будівництва нових блоків і можливий вплив на довкілля. Вона грунтовно викладена у Звіті про вплив на навколишнє середовище, який проходить наразі експертизу. Така нарада відбудеться на ХАЕС, попередня дата її проведення – 23 лютого.

Частину зі сказаного у відповіді на це запитання опускаємо свідомо, з огляду на те, що інформація про співпрацю з росіянами в плані розробки техні­чного проекту реакторної установки і подальших кроків в цьому напрямку міститься в добірці новин ДП НАЕК "Енергоатом", опублі­кованих на стор.2 сьогоднішнього номера "Перспективи".

Ольга Сокол

Фото Валерія Валуєва