А згодом вiн визнав ХАЕС

А третій син - археолог

Знайомтесь: Олександр Бондарчук, або, як його краще знають друзі, знайомі та й пересічні острожани – Ананійович. Народився 10 січня 1953 року  в Пермському краї, в родині  висланих з України Ананія Захаровича  та Валентини Іванівни Бондарчуків. У них народилося  дві  доньки та три сини. Отже, було у родині троє синів: двоє розумних, а третій – археолог. Та цю приказку старший спростував: захопив своєю справою і середнього – Володимира, який теж став музейником і археологом. Лише найменший – Петро – не підхопив цієї «інфекції», але любов до «довбання» у землі таки зберіг – став екскаваторником.

Нелегким був шлях Ана­нійовича до визнання. Спочатку невдала спроба у  1970-му вступити на істфак Київського університету ім. Т. Г. Шевченка. На питання білету, що ж позитивного дало прийняття християнства для Київської Русі, дав рішуче негативну від­повідь. Мав два роки, аби  подумати над правильним варіантом, - в армії.

Згадував, як почав власні роз­відки, збирав знахідки, відносив їх до Кременецького краєзнавчого музею, як познайомився з відомим археологом І.П. Геретою. Підготував завдяки йому виступ на Все­союзну археологічну конференцію у Львові,  того ж 1970-го. Тоді його, десятикласника, помітили, запросили навіть на Львівське телебачення. А додому листоноша приніс батькам  замітку про їхнього хлопчика, і не деінде, а в шанованому усіма любителями старовини «Українському історичному журналі».

Роздуми не минули даремно. Повторний іспит до вузу завершився блискуче: одразу ж «міцна» п’ятірка. За відповідь на той самий екзаменаційний білет, що і 1970-го року!

Виправляв помилки колег та науковців

Промайнули студентські роки, залишивши приємні спомини на всі роки. І – згадки про своїх друзів, з якими довелось брати участь у розкопках  в багатьох місцинах України. Тоді ж з’явилися перші публікації. На п’ятому курсі переміг у республікан­ському конкурсі наукових дослі­джень.

Доля «закинула» випускника з червоним дипломом до Острога. Хоча,  він і сам мав бажання сюди потрапити, знаючи про славне минуле «Волинських Афін», і щиро сподіваючись, що з археологією тут все «гаразд». Виявилось, що ні! Його попередники, «доморощені» гонорові історики, яким все одно – «мільйон років сюди, мільйон років туди» - у визначенні археологічних культур «наламали стільки дров», що впору було за голову братись. Дякуючи наполегливості та терпінню  все те вдалось систематизувати по-науковому.

У розкопках допомагали тезки

А далі почався новий, ще кращий період життя – самостійні розкопки. Велись вони після розвідок. Спершу дослідив величезне городище поблизу села Теремне. Потім – обстежив усе вздовж берегів Горині, починаючи від Поляні Славутського до Колісників Гощанського району. Також багатьом пам’ятні розкопки в Стадниках над Горинь-рікою. Отож, археологічні дослідження ставали все систематичнішими. Особливо пам’ятні розкопки центру міста Острога у 1988-му та Круглої (Нової) башти на Замковій горі, які тривали понад 10 років! Цікаво, що чомусь «підпадали» під його вплив в основному тезки. Так, на місці будівни­цтва Палацу культури (а тепер –  корпусів  Острозької академії) працювали крім Ананійовича ще й інші  Олександри: Миколайович, Леонті­йович, Іванович, Петрович, Васи­льович. Підійшла до нас і вчителька з Могилян, запропонувала допомогу. Ми погодились, спитавши, як же  до неї звертатись. - «Шура». Уявіть нашу реакцію на її слова!

І нарешті - Нетішин

Проводив Олександр Бондарчук разом з Олександром Романчуком і розкопки на місці майбут­нього водосховища Хмельницької АЕС. Це була його перша зустріч з атомною станцією. Додамо, що  завдяки саме йому не вдалося наприкінці 1980-х обкомівським чинушам добитися доз­волу­ на будівництво полігону для захоронення отруйних речовин на Острожчині.  Хоча багато хто згодом прагнув «примазатись» до цієї події. Протестував Ананійович і проти добудови другого блока ХАЕС. Та, як відомо, «Все тече, все змінюється». Згодом сам став причетним до пропаганди атомної станції. Сталося це так…

Нетішин відомий освітою і культурою: кількома школами, в тому числі музичною й художньою,  профтехучилищем, Палацом культури, спортивними спорудами. Не вистачало місту музею. Власних спеці­алістів у цій царині  не було. Тому організатор такого закладу, Галина Йосипівна Фурманчук, і запросила допомоги. Кращої кандидатури, аніж Ананійович, не було! Адже за плечима -  досвід праці над створенням експозицій у Музеї книги та друкарства, меморіальному музеї генерала армії О. І. Антонова, нових експозиційних площ в краєзнавчому­ музеї  Острога, допомога у створенні історії села Могиляни… Саме він поклав початок пошуковій, дослідницькій, фондовій роботі закладу, який нині ми знаємо як Нетішин­ський місь­кий краєзнавчий музей. Саме він допомагав нинішнім його працівникам (принай­мні, «старожилам») не допускати помилок, притаманних при від­критті нових музеїв, вчив ретельно проводити дос­лідження, підбір екс­понатів, ґрунтовно писати експози­ційний план. Чималу роль приділив Ананійович фондовій роботі.

Візитівкою музею є його експонати. Бондарчук неодноразово виїздив до сіл 30-км зони і зібрав дещицю рідкісних речей. Тому можна сказати з впевненістю, що чимала частка сучасної експозиції представлена саме його знахідками. Заодно Бондарчук зна­йо­мився з мешканцями міста, пра­ців­никами електростанції. Бо збирав матеріали і про сьогодення Нетішина, історію будівництва блоків та самого міста. І це дозволило йому змінити своє ставлення до роботи атомних станцій. Недаремно ж велику частку експозиції відділу сучасності Нетішинського музею займає матеріал про спорудження, становлення та роботу Хмельницької атомної.

В кіно знявся без гриму

А ще хотілося б відзначити, що саме завдяки йому змінилося моє життя. Навіть у дрібницях. Так, неодноразово втрачав даремно час на пошук тієї чи іншої речі, потрібної книги. Ананійович порадив: «А ти покинь пошуки, і починай розшукувати іншу річ. І  неодмінно знайдеш те, що шукав раніше…».  Напевно, немає жодного з-понад 20 напрямів музейної роботи, які б не опанував Бондарчук. Екскурсії, лекції, виставки, робота в архівах, камеральна обробка зібраного матеріалу, створення нових експозицій, допомога громадським музеям, комплектування фондів, публікації, листування, участь у наукових конферен­-ціях… До всього Олександр Бондарчук причетний. Навіть в кіно знімався. Пам’ятаєте «Гетьманські клейноди» Леоніда Осики? Там йому для ролі одного з персонажів навіть гриму не довелося робити!

Ніби Шерлок Холмс

Мене вражає його здатність «розбиратися» в людях. Неодноразово приходили на роботу в музеї Острога молоді люди, не раз просили Ананійовича, щоб допоміг з методикою проведення екскурсій, описом експонатів. Він цікавився: «А навіщо це вам? Ви ж тут довго не затримаєтесь…». Проходило зовсім небагато часу і ці люди назавжди зникали з музейного обрію. Ті ж, кому допомагав, як правило працюють досі. Студентів, які були у нього на практиці, пам’ятає дотепер, навіть по-батькові.

Не можу оминути ще один   епізод. Мандруючи свого часу    Житомирщиною, зібрав в дному                              урочищі гарну колекцію старожитностей. Привіз додому, показав Бондарчуку. А він  каже: «Це зібрано на південному пологому схилі берегу річечки, яка протікає із заходу на схід, неподалік високих верб». Вражений, питаю: «Ананійович, а ви що, там вже були?!» «Ніколи! Навіть не знаю, де це місце знаходиться». - і розсміявся. «Не дивуйся, - представники черняхівської культури (а саме до цього часу відносяться твої знахідки) обирали саме такі місця. От і весь секрет. Ще надибаєш подібне місце – обов’язково оглянь. Може, фібулу знайдеш».

І що ви думаєте? Був у схожому місці і серед молоденьких посівів цукрових буряків знайшов фібулу – тобто металевий гачечок, який ще три тисячі років тому використовували  наші предки замість ґудзиків!

А ще він – гарний знавець стародавньої й новочасної літератури, кіномистецтва, фалеристики, нумізматики. Про археологію мовчу. І хочу  привітати Олександра Анані­йовича Бондарчука з його 60-річчям. Здоров’я тобі, Олександре!

Олександр Гладуненко