БЕЗПОМИЛКОВІ ДІЇ ПЕРСОНАЛУ – БЕЗПЕЧНА РОБОТА ЕНЕРГОБЛОКІВ

Наша розмова з заступником головного інженера Хмельницької АЕС з експлуатації Євгенієм Носиковим відбувалася в пору активної фази ремонтних і модернізаційних робіт на першому енергоблоці, де зараз триває плановий капітальний ремонт. Дата його завершення – третя декада літнього місяця, 21 серпня наш перший мільйонник має бути ввімкнений у мережу.

Роботи ведуться за всіма 14 заходами модернізаційного характеру, встановлені графіки витримуються. Найбільш важлива серед них, що впливає на терміни планово-попереджувального ремонту, - модернізація з впровадженням програмно-технічного комплексу систе­ми нормальної експлуатації, важливої для безпеки, турбінного відділення.

Ця робота наймасштабніша і за своїми обсягами, і за кількістю задіяного персоналу з числа підрядників. За словами співрозмовника, є впевненість, «що все буде завершено у встановлені терміни з відповідною якістю, і це допоможе нам надалі надійно експлуатувати перший енергоблок».

Нагадаємо, що він відпрацював свій проектний термін, і після виконання програми заходів з продовження експлуатації та отримання на те відповідної Ліцензії у липні 2019 року, відновив свою повноцінну роботу. І хоч багато часу і сил довелося затратити на ремонт турбогенератора, пошкодження якого виявили у ході ППР-2018, після пуску енергоблока у квітні 2020 року він не підвів атомників впродовж усієї паливної кампанії – була лише одна планова зупинка для проведення віброналагодження турбіни.

Якщо ж говорити про поточний момент, наразі на першому енергоблоці завершено контроль корпусу реактора, попереду – проведення вихорострумового контролю  другого і третього парогенераторів. На першому і четвертому ці роботи за допомоги фахівців Южно-Української АЕС вже виконано.

Рухаємося поетапно далі за встановленою проце­дурою. Керівництво станції та компанії «Енергоатом» докладають багато зусиль, аби ремонтні та модернізаційні роботи належно фінансувалися і ми не мали жодних збоїв чи затримок. Актуальним залишається питання зменшення боргу перед підрядниками за надані ними послуги, в тому числі під час попереднього ППР.

У рамках планово-попереджувального ремонту на першому енергоблоці впроваджується програмно-технічний комплекс автоматизованої інформаційної системи симптомно-орієнтованих аварійних інструкцій (АІС СОАІ), які регламентують дії персоналу при виникненні аварійних ситуацій. Це доволі великі за обсягом тексти, і дуже важливо, щоб усі кроки були виконані персоналом у чіткій послідовності. В іншому разі по завершенні процедури мета не буде досягнута і доведеться вдруге проходити весь шлях, нічого не пропустивши. А це втрата дорогоцінного часу, затримки з виконанням подальших правильних та ефективних дій.

Відтак кілька років тому було прийняте рішення про реалізацію пілотного проекту – встановлення АІС СОАІ спочатку на повномасштабному тренажері блочного щита управління, а після випробування, впровадження її на діючому енергоблоці. Навчені фахівці, все необхідне для цього обладнання є і вже монтується, під час пускових операцій систему випробують і вводитимуть у дослідну експлуатацію.Через ряд модифікацій повномасштабного тренажера, запроваджених у рамках ПТЕ, необхідне доопрацювання програмного забезпечення цієї системи, яка, до речі, досить непогано зарекомендувала себе на  ПМТ.

Це тривала робота, яка займе не рік і не два, але тільки після проходження цього шляху зможемо приступити до введення системи у промислову експлуатацію. Для оперативного персоналу її запровадження стане суттєвою підмогою у недопущенні помилок у своїх діях в разі аварійних ситуацій, від чого залежить безпечна експлуатація ядерного об’єкта.

Другий енергоблок працює на номінальній потужності, а от електрична через підвищення температури циркуляційної охолоджувальної води поступово знижується, і такий процес спостерігатимемо надалі, хоча потужність реакторної установки стовідсотково відповідає номінальній.

Проблем у роботі енергоблока, які б впливали на несення навантаження, немає. Завдання персоналу – забезпечити надійну безперервну його експлуатацію на номінальній потужності до завершення паливної кампанії. Наступний ППР на другому мільйоннику за­плановано на лютий 2022 року.

Ольга Сокол