Бути чотирьом енергоблокам

у цьому переконують своїми малюнками учасники конкурсу «Атомна енергетика і ми»

Не вперше до літературно-мистецьких конкурсів на тему атомної енергетики, які організовує ВРГіЗМІ, долучаються учні шкіл зони спостереження, зокрема Киликиївського НВК. І небезуспішно. Колишня учениця школи Вікторія Клей, яка нині торує студентську дорогу, була неодноразовою переможницею в цьому творчому суперництві на регіональному і Всеукраїнському рівнях. Її роботи, неординарні й глибокі за змістом, досі пам’я­тають.

Творчу естафету Вікторії вдало продовжили  послідовниці художнього ремесла Олена Радченя і її тезка Олена Михасик (на фото). Остання – цьогорічна випускниця школи, у випускний рік навчання у ній дівчина пристала на пропозицію вчителя малювання І.І. Мархайчука взяти участь у конкурсі малюн­ків про атомну енергетику. Спочатку, каже, було трохи лячно, розуміла, що багато свого вільного часу доведеться віддати на втілення ідеї. Але відважилася, і коли все було готове, сама подивувалася зображеному. Дивовижні почуття охопили Олену під час знайомства з багатим доробком решти конкурсантів. Вражав політ фантазії, завдяки чому вдало поєднувалися на малюнках реальна дійсність і бажана перспектива. За словами дівчини, кожна робота достойна відзнаки. Хоча б за те, що в неї вкладено часточку душі, щирість своїх переконань і бачень.

Неабияк рада Олена, що і її робота (на знімку) увійшла до числа найдостойніших. Це ж недарма вона працювала, консультувалася, підправляла, обдумувала кожен штрих, підбирала найвдалішу гаму кольорів. І подарунок, вручений їй днями представниками ВРГіЗМІ ХАЕС, розцінює як добру пам'ять про свою участь у конкурсі. Бо це ж як добре, підхоплюють розмову педагоги, що роботи дітей не залишаються поза увагою, вони належно поціновані, це стимулює до пошуків нових ідей на ниві творчості.

Зараз вся увага й зусилля Олени зосереджені на вступі до вишу, своїм фахом вона обрала медицину. Якщо все складеться вдало і з часом постане питання вибору спеціалізації, зупиниться на педіатрії. Але яким би не було подальше життя, місце для творчості в ньому завжди знайдеться. Отож, нові картини – на папері чи зрізі березової гілки, у чому вже має практику, обов’язково будуть.

Малювання – не єдине мистецьке захоплення Олени Михасик. Свого часу вона захоплювалася орігамі, любить вишивати бісером за вже готовими «чужими» схемами. Хоча вже з’являються думки про створення власних ескізів та орнаментів. А ще їй до вподоби створювати… натільні малюнки. Якось випало відпочивати з мамою на морі, часу мала вдосталь, і в перервах між купанням і засмагою заворожено спостерігала як вправно «оздоблюють» тіла відпочивальників місцеві майстри тату. Що для них спосіб заробітку, для Олени – справжнісінька магія! Наважилася взяти кілька уроків, адже жодних навиків роботи з хною не мала. І, о диво! У неї вийшло. Щоправда, перші дельфінчики у виконанні новоспеченої майстрині тату були дещо незграбними, але згодом рука стала значно впевненішою.

Школа – колиска села

Олені непросто полишати стіни рідної, за її ж визначенням, «мальовничої, яскравої школи», у якій пройшли кращі роки дитинства і юності. Школа і справді є такою, зі своїм обличчям, неповторною, що нагадує собою писанку. Цієї неповторності закладу надають картини, якими розписані стіни просторих холів і коридорів, створені учнями і їх вчителем І.І.Мархайчуком. Подібне, та ще й у такій кількості, форматі і природності, важко віднайти деінде. Тематика полотен народознавчого характеру, полонять око пейзажі, писані з натури на мальовничих околицях села. На пленер  часто виходять члени художньої студії зі своїм наставником Іваном Івановичем, спостерігаючи як піднімається чи заходить сонце, поринаючи у таємничий світ бурхливого життя і умиротвореного спокою. Буває, вибираються на берег річки з ночівлею у наметах, дружно варять юшку, смачнішої якої не буває, милуються довколишньою природою. Це допомагає більш точно і тонко передати її чарівність на своїх полотнах.

Можливо, й не було б всього цього, якби не фанатична любов до мистецтва і бажання навчити прекрасному дітей вчителя малювання І.І Мархайчука. Сам – колишній випускник школи, повернувшись сюди через багато років, вирішив, щоб не було, зробити її найгарнішою. Підтверджую, це вдалося. Бо серце, «переповнене любов’ю до рідного краю», як це було свого часу у Великого Кобзаря, дало поштовх до творчості на благо школи.

- Геніальний Шевченко, на якого ви посилаєтеся, відкрив у собі мистецький талант, коли прислуговував козачком і «пас ягнята за селом». Коли відкрили ви свій талант, Іване Івановичу, і де його розвивали?

- П’ятикласником за участь в одному зі шкільних конкурсів і здобуте в ньому перше місце отримав у подарунок велику коробку акварельних фарб. З того часу усе й почалося. За освітою подався у Петрозаводський університет на історичний факультет, закінчив також Московський художній інститут. Вважаю, що історія й мистецтво тісно переплітаються.

А от історія з подарунковими фарбами, що спонукали до активної творчості, згодом повторилася. Тільки вже не в житті окремо взятої творчої натури, а цілого закладу – в даному випадку Киликиївського НВК. Про це повідала журналістам його директор Л.М.Радченя. Був випадок, коли в якості подарунка тут отримали фарби аж на 2000 гривень. Ну як тут не взятися за нові роботи!

Любов Миколаївна охоче розповідає про кожну з них, пам’ятаючи хронологію творення полотен і їх авторів. Називає школу колискою села і гордиться, що одним із напрямків навчально-виховного процесу в НВК є художньо-естетичний. Окрім художньої студії тут успішно діє гурток духових інструментів, має школа чи не єдиний у районі з-поміж освітніх закладів духовий оркестр, яким керує В.В.Добринчук. Тепер жодне шкільне свято, жодна значима подія в житті сільської громади не обходиться без виступу цього музичного колективу, навіть щоденна учнівська ранкова зарядка на подвір’ї НВК.

У школі майже вісім десятків учнів, половина з яких займаються як не в художній студії, то у гуртку духових інструментів. Усі школярі – вихідці з одного села – Киликиєва. Села з багатою і давньою історією, у якій були й трагічні сторінки, зокрема у роки Другої світової війни, очорнені масовим розстрілом єврейського населення. Місцеві з числа українців, як могли, намагалися врятувати від смерті приречених. Це було неймовірно важко, отож жертви невинно убієнних обчислюються сотнями, врятовані – одиницями. Серед таких і батько депутата Хмельницької обласної ради А.Д.Фрідмана. Артур Давидович багато сьогодні робить добрих справ для села і школи.

За могилами розстріляних односельців доглядають учні. Вони ж, як істинні патріоти країни, активно долучилися в наші дні до акції «Напиши листа солдату». Разом з листами відправляли на фронт малюнки, власноруч виготовлені сувеніри, смаколики. І дорожать подарованим воїнами у знак вдячності за підтримку у нелегкий час прапор з автографами наших захисників.

У своїх малюнках, відправлених на фронт, діти передавали свої найпотаємніші бажання: встановлення миру на рідній землі, повернення додому живими і неушкодженими наших воїнів. Із Киликиєва на сході країни п’ятеро, один із них Олександр Шевченко саме прийшов у відпустку. На жаль, зазнав він на Донбасі поранень.

Про школу, її учнів директор розповіла багато, з любов’ю називаючи імена тих, хто у різні роки приносив славу закладу в навчанні і творчості. Повірте, цих імен предостатньо, юні дарування готові конкурувати з ровесниками більш престижних освітніх закладів і здобувати перемогу, що доводили вже не раз.

Та ще раз про мистецтво. Школа за­приятелювала зі славутською поетесою Надією Пасічник, яка настільки пройнялася творчими надбаннями учнів, що за­пропонувала їм проілюструвати власну збірку дитячих віршів. І тепер поетичний «Пролісок» рясніє малюнками киликиївських талантів.

Вчителі стверджують, що конкурс на тему атомної енергетики спонукає дітей зануритися у проблеми галузі, зрозуміти її важливість для країни і людей. Через призму малюнка вони доводять необхідність розвитку і безпечної роботи атомних енергоблоків, яких на ХАЕС, виходячи з дитячих творінь, таки має бути чотири. Їх появу бачать у різний, найне­сподіваніший спосіб. Скажімо, чотири енергоблоки тягнуться ввись за повітряним змієм, який піднімається високо в небо.

Ольга Сокол

Фото Надії Походонько