Корпоратизація Енергоатома потребує розробки окремого спеціального закону

Про це розповів під час відвідин ХАЕС президент Енергоатома Юрій Недашковський. Юрій Олександрович  підкреслив, що потреба у корпоратизації ДП НАЕК «Енергоатом» обумовлена не лише зобов’язаннями України перед ЄБРР, але й нагальною необхідністю удосконалити діяльність Компанії. «Корпоратизація дозволить розширити можливості Енергоатома у сфері міжнародного співробітництва, завдяки підвищенню його інвестиційної привабливості», - відзначив Юрій Недашковський. Він нагадав, що Енергоатом є останнім у світі оператором атомних електростанцій, який залишається у формі унітарного державного підприємства. Однак, проведення корпоратизації НАЕК «Енергоатом», що передбачено гарантійною угодою між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), потребує розробки спеціального закону, який враховуватиме усі особливості функціонування Енергоатома як підприємства атомної енергетики. Такий висновок міститься у звіті про результати аналізу та оцінки найважливіших аспектів процесу корпоратизації Енергоатома, який було підготовлено консорціумом компаній Deloitte&Touche LLC та IMEPOWER в рамках виконання проекту «Україна: Енергоатом – сталий корпоративний розвиток», фінансування якого відбувається за рахунок фондів технічної співпраці ЄБРР.

Зокрема  проведення корпоратизації НАЕК «Енергоатом» можливе лише за умов ухвалення спеціального закону, який міститиме особливості створення та подальшої діяльності акці­онерного товариства НАЕК «Енергоатом». Зокрема, для впорядкування відносин для забезпечення умов подальшого використання акціонерним товариством майна, яке не підлягає приватизації.

За існуючими міжнародними зобов’язаннями України, НАЕК «Енергоатом» має бути корпоратизовано, і законом України дозволена така корпоратизація. Але, як підкреслюють фахівці, на сьогодні в Україні згідно із Законами  «Про приватизацію державного майна», «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» та «Про управління об’єктами права державної власності», майно Енергоатома не може бути передано у власність до статутного капіталу акці­онерного товариства НАЕК «Енергоатом». У тому числі й те майно, яке забезпечує здійс­нення основної господарської діяльності підприємства,

Відтак, у разі створення акціонерного товариства «Енергоатом» згідно з існуючим порядком та застосування режиму використання ним державного майна на праві господарського відання, 97% майна буде безоплатно використовуватись створеним господарським товариством для отримання прибутку, а відносно невеликий розмір статутного капіталу, по відношенню до загальної вартості державного майна, яке буде обліковуватись на балансі товариства, не буде сприяти поліпшенню інвестиційної привабливості підприємства.

Крім того, при застосуванні такого підходу, прогнозується отримання від’ємного значення розміру статутного капіталу, що унеможливить державну реєстрацію нового акціонерного товариства. Згідно ж із міжнародними зобов’язаннями, корпоратизація ДП «НАЕК «Енергоатом»  повинна відбуватися за умови незменшення розміру статутного капіталу підприємства.

Невід’ємною та необхідною складовою господарської діяльності Енергоатома є використання ядерних матеріалів, які згідно з Законом України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» є виключно загальнодержавною власністю.

Якщо корпоратизація ДП «НАЕК «Енергоатом» буде відбуватись відповідно до існуючого порядку, «акціонерне товариство «НАЕК «Енергоатом», як правонаступник ДП «НАЕК «Енергоатом», буде стороною контрактів на придбання ядерних матеріалів та, здійснюючи оплату їх вартості, набуватиме право власності на майно, яке може перебувати виключно у загальнодержавній власності, - зазначив Ю.Недашковський.

Фото Віктора Гусарова