На фінішній прямій
Лічені дні залишаються до завершення ремонтних робіт на енергоблоці №1, який через нештатну ситуацію було зупинено 3 квітня поточного року. Непередбачувана й неочікувана прикра подія внесла суттєві корективи в розмірений режим роботи колективу ремонтників та експлуатаційників. Персонал ЕРП, зокрема, і в міжремонтний період виконує цілу низку завдань, реалізація яких не потребує зниження навантаження чи зупинки енергоблока. От і зараз, підрозділ, за словами його начальника В. М. Харченка, має великий обсяг робіт у цехах - гідротехнічному, турбінному, реакторному, електричному, вентиляції та кондиціювання та загально станційних об’єктах. Ні, вони не знімаються з порядку денного і обов’язково будуть виконані, але у зв’язку з аварійною зупинкою першого енергоблока, всі зусилля сконцентровані саме там, ремонтні роботи на ньому визначені, як пріоритетні.
На момент нашої розмови персонал ЕРП разом з іншими станційними підрозділами та підрядними організаціями вже сорок другу добу займалися ремонтом турбогенератора.
- Чи задіяна в цьому процесі польська фірма ALSTOM, яка свого часу модернізувала генератор?
- Так, її представник перебуває на Хмельницькій АЕС.
Позапланова зупинка енергоблока вимагала оперативних рішень, і саме так діяла адміністрація ВП ХАЕС, активно підключилися до роботи керівництво і фахівці енергокомпанії. Серед станційних підрозділів, як стверджує співрозмовник, найбільший тягар випав на долю електроцеху. В екстреному порядку його спеціалісти вимушені були шукати виконавців робіт і витратні матеріали, укладати договори з підрядними організаціями, серед яких і львівська «Піраміда», яка спеціалізується на ремонтах генераторів різної потужності. Завдяки чітким злагодженим діям вдалося швидко розпочати ремонтні роботи, виконувати їх, дотримуючись графіків і не допускаючи найменших невиправданих простоїв. Адже кожен день зупинки – це мільйонні втрати підприємства через невироблену товарну продукцію.
- Володимире Миколайовичу, наскільки великий обсяг робіт, які належить виконати персоналу ЕРП на першому енергоблоці після його вимушеної зупинки?
- Пік навантажень припав на перші дні, коли, власне, потрібно було підготувати турбоагрегат до проведення ремонтних робіт, зробити можливим допуск та доступ персоналу, який їх виконуватиме, до місць, де обладнання дало збій. Ми успішно з цим справилися, і далі виконували всі планові роботи. Зараз, коли вже вийшли на фінішну пряму, для персоналу ЕРП знову наступила активна фаза робіт. Мусимо справитися з ними у максимально стислі строки, адже на все про все маємо 5-6 діб. За цей час повинні виконати всі необхідні роботи, покроково відображені у відповідному, досить жорсткому графіку ремонту. Так би мовити, все зібрати, провести випробування, поставити машину на валообертовий пристрій, виконати ряд інших операцій, давши зелену вулицю експлуатаційникам для передпускових робіт.
- Коли запрацює перший енергоблок?
- Графік пуску залишається незмінним і 22 травня енергоблок №1 має бути підключений до енергомережі.
- Персонал яких дільниць найбільш задіяний у ремонтних роботах?
- Це дільниця з ремонту турбоустановок під керівництвом Р.Й.Бориса, що в складі цеху з ремонту тепломеханічного устаткування турбінного цеху ЕРП (Р.Г.Мельник). Люди працюють у цілодобовому режимі, ситуація моніториться кожні 3-4 години, щоб на фінішному етапі не допустити найменших збоїв.
Варто зазначити, що в ЕРП постійно ведеться моніторинг за виконанням всіх планових робіт у міжремонтний період. Можливість відслідковувати стан речей у режимі он-лайн і оперативно реагувати на ту чи іншу проблему полегшує роботу управління, спрощує та оптимізує тривалість проведення ремонтних нарад в підрозділі. Адже вчасне володіння інформацією дозволяє без зволікань, нагадувань і протокольних доручень оперативно вирішувати питання по суті проблеми.
Серед поточних робіт, які виконує персонал ЕРП, доволі великий обсяг у гідротехнічному цеху в рамках реалізації програми заходів з ПТЕ. Сил і засобів у ЕРПу для проведення робіт на трубопроводах та обладнанні в міжремонтний період достатньо, отож шукати підрядників не було потреби. Вдаються до їх послуг на інших ділянках, щоправда, не завжди легко знайти кваліфікованих фахівців. Не так багато, зокрема, пропозицій на ринку послуг з ремонту тепломеханічного устаткування. Не секрет, що попит на досвідчених представників робітничих професій великий не тільки у нас, а й за кордоном. А зарплата в Україні не може скласти конкуренцію винагороді за працю в інших країнах. От і шукають люди кращого місця.
- Наскільки гострою є така проблема для ЕРП?
- Плинність кадрів залишається на рівні попередніх років, ситуація не є критичною. Хоча є, звісно, випадки, коли наші працівники виявляють бажання поліпшити своє матеріальне становище і їдуть за кордон. Це право кожного.
Загалом наш колектив стабільний, люди мають достатньо знань, навиків і досвіду, аби успішно справлятися з покладеними на ЕРП завданнями. Ми це можемо, що підтверджують і численні комісії, які перевіряють роботу ХАЕС. От і наступного тижня очікуємо серйозну перевірку стану культури безпеки, готуємося. Гадаю, все буде гаразд. Відрадно, що з нагоди Всесвітнього дня охорони праці за результатами роботи в 2017 році наш колектив виборов звання кращого підрозділу з охорони праці серед усіх інших станційних підрозділів 2 групи. Це тішить, але не дає підстав для самозаспокоєння. Розслаблятися ніколи, адже, щоб втримати досягнуте, потрібно працювати щодня. А найкращим визнанням наших старань буде безпечна безаварійна робота обох енергоблоків нашої станції.
Ольга Сокол