Важлива модернiзацiя
На першому енергоблоці Хмельницької АЕС триває ремонтна кампанія, у ході якої реалізується програма з продовження терміну його експлуатації. Зараз велика увага спеціалістів спрямована на модернізацію перевантажувальної машини у реакторному відділенні.
За словами начальника цеху по ремонту тепломеханічного устаткування реакторного відділення енергоремонтного підрозділу Ігоря Причти, модернізацією перевантажувальної машини займаються представники EVIG Engineering Co. Ltd. Роботи виконуються у відповідності до проекту модернізації в терміни передбачені графіком виконання даних робіт. На основі затвердженої документації основні роботи з модернізації розподілені між такими підрядними організаціями, як ТОВ «Атоммонтажсервіс», Монтажне управління №13, ТОВ «ПриладСистеми», ТОВ «Сертцентр АСУ». Проведення шеф-нагляду за монтажем та пусконалагоджувальними роботами механічної частини виконують спеціалісти фірми Ganz Engineering and Energetics, а системи управління та електричної частини, нагляд за пусконалагоджувальними роботами довірено спеціалістам EVIG Engineering Co. Ltd. Вони, зокрема, причетні до перевірок блоків живлення, комунікації між мікрокомп’ютерними вузлами, тестування зовнішніх комунікаційних контактів, стану програм і плат, виконання операцій в режимі «Симуляція». У ході демонтажу обладнання активну участь взяли фахівці енергоремонтного підрозділу, також вони спільно з спеціалістами електричного цеху та цеху теплової автоматики та вимірювань здійснюють контроль виконання монтажу нового обладнання перевантажувальної машини.
- Для технологічних процесів на Хмельницькій АЕС перевантажувальна машина має надзвичайне значення, - розповідає Ігор Причта. - У реакторному відділенні вона використовується для вивантаження відпрацьованих тепловидільних збірок з реактора і установки їх в басейні витримки, завантаження «свіжих» тепловидільних збірок в реактор та перестановки тепловидільних збірок в реакторі, контролю висотного положення головок тепловидільних збірок, установки відпрацьованих касет в чохол транспортного контейнера, тощо. Операції на перевантажувальній машині можна проводити у автоматичному і ручному режимах. Після пуску другого енергоблока почала вестись мова про модернізацію двох перевантажувальних машин на нашій електростанції. Концептуальне технічне рішення було затверджене у 2007 році. Через три роки завершились роботи з модернізації перевантажувальної машини МПС-1000 блока №2 ВП ХАЕС. Після успішного проведення всіх необхідних випробувань перевантажувальну машину прийнято у дослідну експлуатацію, а згодом і в промислову. Перевантажувальні машини для першого та другого енергоблоків були виготовлені угорською фірмою Ganz Engineering and Energetics Machinery LLc спільно з EVIG Engineering Co. Ltd ще на початку вісімдесятих років. Їх елементна база, конструкторські рішення виявились застарілими. В процесі модернізації буде повністю замінено обладнання системи управління та всю кабельну продукцію, встановлено нові приводи та підшипники, нову телевізійну камеру та датчики контролю, тощо. Після модернізації ми отримаємо фактично нову, сучасну перевантажувальну машину, яка відповідатиме всім вимогам правил з ядерної та радіаційної безпеки.
В рамках модернізації заплановано оновити всі підшипники, електродвигуни з редукторами, приводи робочої та телевізійної штанги, телевізійну камеру, всю кабельну продукцію та датчики контролю. «По суті, від нинішнього агрегату залишаться тільки основний міст та візок, колеса та рейки, якими пересувається машина. Все інше буде нове та сучасне».
У 2017 році на Хмельницькій АЕС було затверджене технічне рішення про монтаж комплекту устаткування для модернізації перевантажувальної машини на першому енергоблоці. Відбулися відповідні тендерні процедури, у ході яких переможцем стала EVIG Engineering Co. Ltd. У ході ремонтної кампанії модернізацію перевантажувальної машини планується завершити у першій декаді лютого нинішнього року. Як повідомив Ігор Причта, потім буде реалізована низка технологічних процедур, що дасть можливість ввести перевантажувальну машину в дослідну експлуатацію та виконати завантаження палива в реактор, а в подальшому прийняти рішення про введення її в промислову експлуатацію.
Олександр Шустерук
На знімках: начальник цеху по ремонту тепломеханічного устаткування реакторного відділення енергоремонтного підрозділу Ігор Причта та провідний інженер-технолог відділу інженерно-технічної підтримки енергоремонтного підрозділу Ігор Костюк обговорюють хід проведення модернізації перевантажувальної машини; реакторне відділення із перевантажувальною машиною.
Фото автора