НА ПЕРШОМУ МІСЦІ –САМОКОНТРОЛЬ І ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

У середу, коли ми мали зустріч з головним інспектором Василем Лановенком, на другому енергоблоці тривала п’ята доба середнього планово-попереджувального ремонту. До робіт з ремонту обладнання вже приступив персонал станційних підрозділів, розпочався допуск до їх виконання підрядників, який помітно активізувався вже наступного дня.

Функції нагляду за ходом ремонтних та реконструктивно-модернізаційних робіт покладено на СВНіПБ. Оскільки служба видає часткові дозволи на проведення робіт на системах, важливих для безпеки, готується персонал до цього завчасно, ще до початку ППР. По-перше, потрібно визначитися з переліком заходів, які реалізовуватимуться в ході ремонтної кампанії і потребують на те часткових дозволів, отримати від підрозділів відповідні комплекти документів для їх видачі. Після аналізу та розгляду представлених документів і заявок від цехів в СВНіПБ і почали видавати дозволи. Загалом на період ремонту потреба в дозволах для підрозділів станції і підрядних організацій  перевищує цифру 300. Вже надійшло 66 оформлених заявок, видано 56 дозволів. Зі збільшенням робіт видача  часткових дозволів нарощуватиметься.

- Василю Михайловичу, проясніть широкій аудиторії, у чому необхідність їх видачі?

- Основна мета, за великим рахунком, полягає у якісному проведенні ремонту та безпечної експлуатації енергоблока після його завершення. Для цього мають бути дотримані наступні умови: до робіт залучається належно підготовлений персонал, використовуються матеріали, які відповідають всім необхідним вимогам, чинним нормам і стандартам, роботи виконуються за документами, що діють для АЕС.

Хочу наголосити, що робота інспекторів не обмежується тільки видачею дозволів. У ході проведення ремонту вони проводять вибіркові, без попередження, перевірки на відповідність заявлених підрозділами складових фактичному стану справ. У разі виявлених порушень умов, визначених Положенням про отримання часткових дозволів, видаються приписи на їх усунення. Якщо допускаються грубі порушення, роботи можуть бути призупинені, а станційні підрозділи чи підрядні організації змушені будуть у такому випадку заново готувати комплект документів для  переоформлення часткового дозволу.

До речі, до таких дій вправі вдаватися і Державна інспекція з ядерної безпеки на майданчику Хмельницької АЕС, яка також вибірково перевіряє виконання робіт за окремими дозволами. Вірю, що до призупинення не дійде, персонал у нас висококваліфікований і відповідальний, зуміємо виконати все якісно, з дотриманням встановлених строків, правил і норм безпеки.

У розмові ми не могли обійти теми COVID-19, який не пощадив ні наше місто, ні колектив атомників. Ось і в середу вранці надійшла невтішна статистика: по Нетішину додалося 9 підтверджених випадків захворювання на коронавірус, з яких 2 серед працівників ХАЕС. З початку пандемії на станції вже 44 особи були інфікованими, маючи різну форму перебігу хвороби.

- Служба охорони праці, до складу якої входить відділ охорони здоров’я, розробила вимоги щодо дотримання карантинних заходів. Вони чіткі, єдині як для працівників ХАЕС, так і персоналу підрядних організацій. Підрядники, наприклад, можуть отримати допуск на територію проммайданчика після пред’явлення негативного результату ІФА-тестування, зробленого не більше, як за 3 дні до цього. Таких вимог ми не ставимо до персоналу «Атомремонтсервісу», оскільки це відокремлений підрозділ Енергоатома, в якому дотримуються таких же карантинних заходів, що й на всіх атомних електростанціях.

- І все ж, у ремонті задіюватиметься багато людей. Чи вживатимуться якісь додаткові карантинні заходи, аби убезпечити персонал від можливого інфікування?

- Ми консультувалися з цього приводу зі своїми колегами двох АЕС – Запорізької і Южно-Української, де проводили планово-попереджувальні ремонти якраз у період пандемії. Основне, як запевняють, чітко дотримуватися прийнятих раніше і діючих дотепер карантинних заходів: обов’язковий контроль температури тіла, часте миття і обробка дезрозчином рук, масковий режим, соціальна (1.5 м) дистанція. ЇЇ можна зберігати, виконуючи ремонтні роботи. А понад усе – самоконтроль. При найменшому дис­комфорті звертайтеся до лікаря, тільки він може визначити чим викликане погіршення стану здоров’я, дати необхідні рекомендації щодо подальших дій. Не будьте самовпевненими, бо така легковажність може дорого коштувати вам особисто та оточуючим.

- Тривалий час в режимі ізоляції працював оперативний персонал. Що змінилося?

- Перевели оперативний персонал на звичний режим роботи, хоча ряд обмежень зберігся. Для цієї категорії працюючих виділено окремий автотранспорт, окремий час перетину прохідної, аби не зустрічатися з основним потоком людей. Окремий зал у їдальні, чи столики у буфетах, розмежування в часі на прийом їжі також спрямовані на убезпечення від контактування з багатьма людьми. Масковий режим, у тому числі персоналу блочних щитів управління, впродовж зміни обов’язковий. Нагадаю, що 12-годинний режим роботи для ОП, запроваджений на початку карантину, відмінено, зараз зміна триває 8 годин.

Ольга Сокол