Нова медична реформа - першi кроки у Нетiшинi

З 2 квітня 2018 року розпочалася національна кампанія з вибору лікаря первинної медичної допомоги. Водночас процес підписання декларацій з терапевтами, педіатрами та сімейними лікарями розпочався ще минулого року, під час тестового режиму роботи електронної системи охорони здоров’я. На сьогодні у системі зареєстровано уже понад 100 тисяч декларацій.

Медична реформа наразі у
                всіх на вустах. Як завжди, до всього нового громадянське суспільство ставиться насторожено, придивляється. Є багато опонентів та прихильників нових впроваджень. Пересічному громадянину часто-густо важко розібратися у ситуації, яка очікує кожного. Важливо отримати інформацію з вуст фахівця, який зможе дати роз’яснення на усі актуальні запитання. З таким завданням редакція звернулася до в. о. директора комунального некомерційного підприємства Нетішинської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Лариси Клочай. Насамперед, зауважимо, що новий лікувальний заклад був утворений рішенням 39 сесії Нетішинської міської ради 7 скликання у березні поточного року, і вже після проведення органі­заційних заходів розпочне надання первинної медичної допомоги, в тому числі і підписання декларацій між пацієнтом і лікарем. Цьому передуватиме ліцензування закладу та реєстрація в системі «Електронне здоров’я».

- Не потрібно боятися змін, - наголошує Лариса Петрівна, - цю медичну реформу потрібно було давно вже розпочинати, вона необхідна і час її  настав ще вчора. При послідовних чітких етапах має змінитися зміст і форма життя галузі. Хочу зауважити, що, насамперед, трансформації зазнають відносини між лікарем і пацієнтом. Вони носитимуть характер рівноцінних та партнерських. Пацієнту надається право вибору, яке завжди можна змінити. Наш нетішинський заклад первинної медичної допомоги триматиме населення в курсі останніх змін, новин і кроків, які ми робимо. Для цього ми залучаємо інтернет-ресурси, зокрема створили власну сторінку у Фейсбуці. Старше населення, яке не є активним користувачем соціальних мереж, буде ін­формуватися через мас-медіа, оголошення. Спо­діваюсь, що на початку травня ми зможемо розпочати процес підписання декларацій. Про старт цієї кампанії обов’язково повідомимо населення Нетішина.

Уже тепер нетішинцям потрібно визначатися із симпатіями до того чи іншого фахівця. Їх у місцевому центрі первинної медичної допомоги працюватиме 17, з яких 8 педіатрів, 6 дільничних терапевтів та 3 сімейних лікарі. За словами Лариси Петрівни, невдовзі їх резюме буде розміщене у інформаційних мережах, аби кожен міг легше прийняти рішення для підписання угоди. До речі, ці лікарі можуть стати фізичною особою-підприємцем та відкрити власну практику, а також об’єднуватися з іншими лікарями в амбулаторії чи центри первинної медичної допомоги, щоб оптимізувати витрати.

Сам процес укладання угоди досить простий. Ви обрали лікаря й готові підписати з ним декларацію: для цього повинні прийти в медичний заклад, де працює обраний вами спеціаліст. Із собою потрібно взяти паспорт, ідентифікаційний номер та обов'язково мобільний телефон. Якщо ви обираєте педіатра – знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) одного з батьків або опікунів, адже за дітей до 14 років декларацію з лікарем підписують саме вони.  Педіатр може обслуговувати дітей до 18 років. Присутність дитини для підписання угоди не обов’язкова – тільки якщо ви вважаєте, що є медична потреба. Лікар або спеціальний працівник установи вносить у базу ваші дані. Після цього ви отримуєте СМС із кодом, який працівник вводить у систему «Електронне здоров’я» для підтвердження. Ваші дані потрапляють в базу, медпрацівник роздруковує перший екземпляр декларації – і ви перевіряєте коректність введеної інформації. Якщо все правильно, то друкується другий екземпляр. Ви підписуєте обидва екземпляри декларації, один забираєте собі, інший лишається в медустанові. Усі персональні дані в електронній системі захищені.

- Ви маєте обрати того спеціалі­ста, який буде вашим порадником, до якого ви можете звернутися в будь-який час, і він або вирішуватиме сам, як вас лікувати, якщо це буде в його повноваженнях, або скеровуватиме вас до вузьких спеці­алістів, які, на його думку, вам потрібні, щоб встановити правильний діагноз або тактику лікування, – каже Лариса Клочай. – При цьому, підписуючи декларацію з лікарем, ви повідомляєте державу, що гроші за ваше обслуговування мають направлятися саме у той заклад, в якому працює обраний вами лікар. Це і є механізм, коли «гроші ходять за пацієнтом».

В будь-який момент можна укласти меморандум з іншим медиком. Також пацієнти не будуть «прикріпленими» до дільничного лікаря, до місця, де зареєстровані чи проживають. Укладати договір можна з тим лікарем, якого вам порекомендували або який вам сподобався. В разі потреби заміни терапевта чи педіатра, в будь-який момент можна укласти меморандум з іншим медиком. Лікар первинної медичної допомоги - це фахівець, який має всю інформацію про ваше здоров’я. Завдяки цьому він бачить взаємозв’я­зки і може визначити, на якій стадії потрібне втручання про­фі­льного фахівця. Інформація про стан здоров’я пацієнта буде міститися у електронній системі охорони здоров’я. Навіть коли пацієнт перейде до іншого лікаря, вся інформація буде доступна. Головний обов’язок лікаря первинної медичної допомоги - вчасно попередити або виявити захворювання на ранній стадії.

- Ви можете змінити лікаря будь-якої миті. Для цього ви просто обираєте іншого фахівця та підписуєте з ним декларацію. Попередня угода автоматично анулюється. Ми даємо право вибору нашим пацієнтам. Якщо ви бачите, що лікар до вас ставиться неприязно, не пояснює, чому потрібно лікуватися саме так, або взагалі не пояснює, що у вас за діагноз, або ви бачите, що людина працює не за міжнародними протоколами, ви не маєте цього терпіти. Це ваш вибір і ваше здоров’я, – наголошує Лариса Петрівна, - проте і пацієнт має відповідально ставитися до цієї співпраці: виконувати медичні приписи лікаря, до­тримуватися правил внутрішнього розпорядку медичної установи, врешті-решт поважати працю іншої людини. Лікар може в єдиному випадку відмовити вам у підписанні декларації: коли він уже набрав оптимальну кількість пацієнтів. Для терапевта – це 2000 осіб, відповідно для сімейного лікаря та педіатра – 1800 та 900 пацієнтів. Ці цифри можуть бути більшими тільки для лікарів, які працюють у селах.

Що ж включатиме первинна медична допомога? Лікар «первинки» спостерігатиме за станом здоров’я пацієнтів за допомогою різних досліджень, діагностуватиме та лікуватиме найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани; супроводжуватиме пацієнтів із хронічними захворюваннями; нада­ватиме невідкладну допомогу; направлятиме пацієнта для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги; проводитиме профілактику: вакцинацію, огляди та дослідження пацієнтів груп ризику; консультуватиме. А також може надавати окремі послуги паліативної допомоги. Наприклад, оцінити ступінь болю, призначити та виписати рецепт на наркотичні засоби, психотропні речовини для лікування больового синдрому. Лікар ПМСД призначатиме ліки та виписуватиме рецепти, за якими, у тому числі, можна отримати препарати за програмою відшкодування вартості ліків, що буде поступово включати все більше і більше за­хворювань та препаратів, а також буде оформлювати довідки, лікарняні листки.

Також у рамках первинної медичної допомоги пацієнти гарантовано і безкоштовно зможуть отримати загальний аналіз крові, аналіз крові на вміст глюкози, загальний холестерин, аналізи сечі, електрокардіограму у стані спокою та інше.

А ось якщо ваш лікар пішов у відпустку, поїхав у відрядження чи захворів, то заклад обов’язково забезпечить прийом у іншого лікаря. Коли пацієнт знаходиться в іншому місті і захворів, він може звернутися до найближчого закладу із надання первинної медичної допомоги. Підписувати декларацію для одноразового звернення потреби немає. Екстрену медичну допомогу надаватимуть за місцем перебування пацієнта незалежно від того, де він проживає та де перебуває його сімейний лікар.

Якщо щось трапилося під час вашого відрядження або подорожі і це не вимагає виклику «швидкої», то ваш лікар може надати й телефонну консультацію, поки у вас немає змоги приїхати до нього на огляд. Що стосується викликів лікаря додому, то відтепер лікар і пацієнт безпосередньо будуть спілкуватися по телефону, щоб визначити, чи є необхідність їхати на виклик, чи він може вирішити проблему пацієнта дистанційно, або запросити його в амбулаторію.

Часових обмежень підписання декларації з лікарем не існує, проте Лариса Клочай наголосила, що не потрібно надовго відкладати цю справу, адже фінансування за механізмом «пацієнт-лікар» розпочнеться уже в липні цього року. А це значить, що місцевий заклад первинної медичної допомоги отримуватиме перші грошові надходження уже за новою реформою. Це показуватиме, наскільки швидко він іде в ногу з часом. І що особливо важливо, дозволить покращити матеріально-технічне забезпечення установи, дасть можливість підвищувати кваліфікацію медиків, їх заробітну плату. Проте до 1 січня 2020 року триватиме перехідний період на нову систему фінансування, аби полегшити існування первинної медичної установи з однієї сторони, а з іншої стимулюватиме до розвитку чи повної ліквідації як неспроможної конкурувати. Коли ж пацієнт до 1 січня 2020 року так і не підписав декларацію з лікарем, йому доведеться з того часу самотужки оплачувати первинну медичну допомогу. Для усіх інших ПМСД була, є і буде безкоштовною.

Наразі КМЗ НМР «Спеціалізована медико-санітарна частина м. Нетішин» продовжує забезпечувати надання первинної медико-санітарної та вторинної спеціалізованої медичної допомоги в стаціонарі і в амбулаторних умовах. Також надалі будуть продовжувати працювати лікарі-терапевти цехових лікарських дільниць, зміна посадових обов’язків яких найближчим часом не планується. Однак, працівники Хмельницької АЕС можуть і мають право підписувати декларації з лікарем «первинки», навіть якщо їх обслуговує цеховий терапевт.

Тетяна Степанюк