Нові електромобілі вправно долатимуть милі

Нещодавно автопарк транспортного цеху Хмельницької АЕС поповнився дво­ма новими електромобілями «Hyundai IONIQ Electric». Відтак у розпорядженні автотранспортників вже три сучасні ав­то­машини, обладнані електродвигунами.

Начальник транспортного цеху Олександр Сахнюк під час демонстрації нової техніки не приховував задоволення, бо в цеху відбувається оновлення рухомого складу за рахунок надходження нової техніки. Перший електромобіль для потреб транс­портного цеху було передано торік із київського офісу ДП «НАЕК» Енергоатом». Його після оформлення низки відповідних документів прийняли на баланс електростанції та використовують для потреб різних підрозділів під час виконання виробничих завдань.

Цьогоріч випала нагода придбати електромобілі 2021 року випуску.У ході розмови Олександр Іва­нович повідомив, що володіє даними про резуль­тати експлуатації першого електромобіля «Hyundai IONIQ Electric». Перед встановленням на баланс електростанції постачальниками повідомлялось, що подолання відстані у сто кілометрів на «Hyundai IONIQ Electric» має обходиться дешевше бензинового аналога приблизно у шість разів.

- Тепер ми можемо співставити  цифри, - коментує Олександр Сахнюк. -  Протягом експлуатації перший наш електромобіль подолав відстань майже у 20 тисяч кілометрів, що дорівнює половині довжини екватора Землі. На зарядку було витрачено 4 тисячі кВт*год електроенергії, що коштує в межах 7 тисяч гривень. За аналогічний період  «Тoyota Corolla», яка працює на двигуні внутрішнього згорання, витратила 1600 літрів пального, що виражаються у сумі 48 тисяч гривень.  Економія на електромобілях суттєва.

- Олександре Івановичу, наявність нових електромобілів змушує вирішувати питання щодо ефективної зарядки акумуляторів.

- Так. Це питання перебуває під контролем. Під час експлуатації першого електромобіля ми пересвідчились,  що повної зарядки вистачає на 200 кілометрів. Її проводять на території транспортного цеху протягом нічного періоду.Перевага електромобілів «Hyundai IONIQ Electric» 2021 року випуску у тому, що вони здатні на одному циклі зарядки подолати відстань у 310 кілометрів. Цього достатньо, щоб забезпечувати вирішення виробничих питань.

- Символічність переведення на електротранспорт полягає в тому, що певна частка екологічно чистої електроенергії, яку виробляє Хмельницька АЕС, стане в пригоді тим, хто причетний до цього процесу.- Питання можна ставити глобально. Коли мова ведеться про виробництво електроенергії на діючих АЕС, зокрема, і на нашій, то часто наводиться аргумент екологічності його процесу, бо не викидаються у атмосферу парникові гази, серед яких одним із агресивних є монооксид вуглицю або ж чадний газ. Електромобіль запобігає руйнуванню озонного шару. До речі, світова спільнота нещодавно відзначила День захисту озонового шару. Було згадано про те, що  такі джерела енергії, як нафта, природний газ суттєво забруднюють атмосферу та не є відновлюваними - їх запаси катастрофічно вичерпуються. То ж майбутнє, без сумніву, буде по­в’язано із збільшенням використання електроенергії.

Під час оглядин нових електромобілів випала нагода поспілкуватись із водієм Олегом Свічкарем, який має досвід експлуатації першого на ХАЕС електромобіля.

- Варто відзначити сучас­ний дизайн нових автомобілів, - коментує він, - зразу ж  кидається у вічі жорсткий литий алюмінієво-сталевий корпус, а комбінація світлодіодних фар створює цілісність зовнішнього дизайну. Високий коефіцієнт аеродинаміки, тому автомобіль можна візуально зарахувати до родини спортивних. Однак, значне перевищення швидкості на ньому не передбачено, бо електроніка обмежує її. Електромобіль, на якому я зараз працюю, має комфортний салон, у якому приємно знаходитись під виконання виробничих функцій. Персонал ВП ХАЕС також відгукується позитивно, адже отримує задоволення від переїзду на нових автомобілях.

Як не парадоксально, але електромобіль з'явився раніше, ніж двигун внутрішнього згоряння. На Першій міжнародній виставці електрики 1881 року у Парижі було презентовано перший триколісний електромобіль Густава Трове, який розвивав швидкість 12 км/год при дальності ходу 14-26 км. Вперше у Німеччині у 1888 був розроблений електромобіль Флокена. А першим у США електричним електромобілем можна вважати електричний чотириколісний екіпаж компанії Morrison Electric, створений у 1891 р. Екіпаж було оснащено електричним двигуном Siemens потужністю 4 кінських сили, з яким він міг розвивати швидкість до 32 км/год (20 миль на годину) і був розрахований на 6-12 пасажирів. Електричні батареї забезпечували запас ходу до 80 км (50 миль). Керування автомобілем здійснювалося за допомогою керма із запатентованим механізмом рейкової передачі. За всю історію компанією було виготовлено 11 таких екіпажів.

Електромобіль La Jamais Contente («Вічно невдоволена», назва повинна була символізувати постійний потяг до досконалості) 29 квітня або 1 травня 1899 року встановив рекорд швидкості на суші - першим у світі подолавши бар'єр у 100 км/г, він досяг 105,882 км/г. Згодом відомий американський конструктор електромобілів Волтер Бейкер досяг швидкості 130 км/г.

Електромобіль «Борланд Електрік» проїхав від Чикаго до Мілуокі (167 км) на одній зарядці, а наступного дня (після перезарядження) електромобіль повернувся до Чикаго своїм ходом. При цьому середня швидкість склала 55 км/год. 1898 року славетний конструктор Фердінанд Порше сконструював передньоприводний електромобіль «System Lohner-Porsche», який мав два мотор-колеса. Через два роки він представив повноприводну версію цього авто, оснащену чотирма мотор-колесами, названу «Toujours-Contente» («завжди задоволена») на Паризькому автосалоні 1890 р., де вона завоювала звання найкращого авто салону.

ХХ вік також відзначився експериментами з використання електромобілів. Але реальний сплеск переходу до альтернативних видів транспорту почався саме зараз. Приємно, що Хмельницька АЕС у цьому процесі не пасе задніх.

Олександр Шустерук

Фото автора