«Торованою» колією

До працівників залізничної дільниці транспортного цеху Хмельницької АЕС завітав під час підготовки відправлення чергової партії залізобетонних шпал на територію проммайданчика електростанції. За керуванням мотовоза перебував машиніст мотовоза Юрій Бендюг. Він за допомогою спеціального крана на залізничному ходу проводив встановлення вантажів на залізничну платформу.

– Ретельний огляд залізничного полотна є нашим постійним обов’язком, – зазначив заступник начальника із залізничного транспорту транспортного цеху Андрій Вакулюк,- ми постійно його лагодимо, бо цього вимагають основні правила з експлуатації і відповідного утримування колії для забезпечення безпечного і плавного руху рухомого складу по них. Строк експлуатації нових бетонних шпал суттєво відрізняється від традиційних дере­в’яних, які в умовах експлуатації мають ресурс у межах десяти років, а нові із зовсім іншого матеріалу мають гарантію понад двадцять п’ять років.

Андрій Аркадійович запропонував оглянути частину залізничного полотна, яке відходить від території депо.Йдемо по шпалах, які зовні мають темно-коричневу шорстку структуру.

– Технологія виготовлення шпал передбачає спеціальну їх обробку для захисту від атмосферного впливу, – продовжує розповідь Андрій Вакулюк. – Проте нічого вічного немає. Тож реконструкція та модернізація є постійними супутниками залізничників, адже ми несемо відповідальність за безпеку експлуатації залізничних колій, які час від часу використовуються для тран­с­портування негабаритних, великовагових вантажів, маса яких пе­ре­вищує сотню тонн. Тому основна заміна старих шпал триває саме на території проммайданчика.

А у планах – повне оновлення залізничного полотна. В поточному році наші ремонти не обійшлися без допомоги підрядників – працівників ТзОВ «СПЕЦЕНЕРГО­МОНТАЖ КИЇВ».

Прямуємо кілька сотень метрів до місця, де залізнична колія пролягає схилом, що закінчується біля  повороту на територію проммайданчика електростанції. Саме тут  залізнична колія розгалужується за трьома напрямками - до відкритого розподільчого пристрою,  реакторних відділень, пускорезервної котельні, а далі до машзалів діючих енергоблоків. Ними доставляються агрегати, обладнання, пристрої, що потрібні під час планово-попереджувальних ремонтів, а також транспорту­єть­ся свіже та відпрацьоване ядерне паливо.

За заліз­ничною дільницею закріплено 11 кіло­метрів 400 метрів колій. Обабіч колії відкриваються гарні краєвиди. Праворуч до колій стіною підступає правічний ліс, який прикриває значну ділянку залізничного полотна, що тягнеться до станції Сільце, за якою починається ділянка Укрзалізниці. Ліворуч – споруди Хмельницької АЕС із традиційним синім кольором енергоблоків, біля яких тонкими нитками тягнуться сріблясті металеві рейки. Саме по них доставляються традиційні та великовагові і негабаритні вантажі. До їх транспортування  станційні залізничники ставляться із великою відповідальністю. Тут ще в пам’яті технологічні операції під час ремонтної кампанії, коли була організована на спеціальному транспорті доставка від ХАЕС до РАЕС ротора турбогенератора, який попередньо перебував у ремонті на технологічній базі Альстом у Польші.

– На нашій електростанції ведуться роботи із реалізації програми  будівництва комплексу з переробки відпрацьованих радіоактивних відходів за технологією аме­­риканської фірми Холтек, – доповнює розповідь Андрій Аркадійович. – Саме це спонукало  до придбання нового залізничного рухомого складу, призначеного для перевезення спеціальних вантажів вагою більше 100 тонн, що дає можливість використовувати їх для відправлення відпрацьованого ядерного палива. Коли ця процедура тривала на другому енергоблоці, ми мали можливість перевірити надійність наших відновлених колій. Випробування виявилось вдалим.

Висловлюю вдячність колективу дільниці, який на сьогодні складається із 39 працівників. Це спеціалісти з ремонту колій, рухомого складу, машиністи, диспетчери, інженери та інші працівники, які в цілому забезпечують виконання завдань з перевезення вантажів залізничним тран­спортом на Хмельницькій АЕС.

Із виробничими традиціями залізничної дільниці Андрій Вакулюк добре обізнаний, бо ж роботі тут віддав чверть віку, обіймаючи різні посади. Історія створення залізничного підрозділу Хмельницької АЕС розпочалася у 1990 році, коли виникла потреба у доставці великогабаритних вантажів (до цього вирішувати транспортні проблеми допо­ма­гали залізничники УБ ХАЕС). Згодом на Хмельницькій АЕС розпочалися процеси реструктуризації підрозділів, вони не оминули і залізничний цех, який  влився до структури транспортного цеху окремою дільницею. Після об’єднання всіх транспортників в один цех, принципи роботи залізничників не змінились. Протягом трьох десятків років робота станційних залізничників тісно пов’язана із  процесами  налагодження, реконструкції, модернізації під час ремонтних кампаній та у міжремонтний період. Важко  порахувати, скільки вантажів доставили працівники залізничної дільниці для потреб спеціалістів рідної електростанції. Коли наша розмова наближалась до завершення, залізнична платформа була вже завантажена новими залізобетонними шпалами.

– Мушу оглянути перед доставкою на проммайданчик, щоб бути впевненим, що все гаразд, - зазначив Анд­рій Аркадійович.

Олександр Шустерук

Фото автора