Різець-молодець і натхненний творець
Він не належить до осіб духовної статі, проте у Почаївській лаврі його ім’я вписане у скрижалі історії, бо тут на десятиліття, а, можливо, й на віки, зберігається його душа – натхненна праця, що перейшла у надзвичайні витвори: балдахіни, кіоти, зрештою – іконостаси. Щойно завершена велика робота зі встановлення останніх елементів надзвичайно величного іконостасу собору Преображення Господнього.
За розмірами це 20 метрів ввись, близько сорока – по простору. А це Царські врата, ряди з соліями та кіотами, що обрамляють ікони великих майстрів минулого і сучасності. Сьогодні іконостас ще знаходиться, можна сказати, у первісному вигляді, без позолоти та інших елементів прикрас. Але гармонія, тонкий смак, пропорційність елементів створюють душевне піднесення. П’ять років наполегливої праці втілились у цей шедевр.
Віктор Павлович Погноєвський нині визнаний майстер різьблення. Його роботи, а це меблі та деталі інтер’єру, різьблені ікони та балдахіни, аналої, іконостаси,- зберігаються у багатьох людей, милують око відвідувачів культових закладів. Лише в Почаївській лаврі на сьогоднішній день понад 60 витворів майстра.
Деревина. Він може годинами розповідати про властивості липи чи берези... Отож, дерево має колір і твердість, структуру, вологість, запах, міцність волокон. До його складу входять дубильні та ефірні олії, целюлоза, лігнін, геміцелюлоза. Дерево в залежності від способу різання радіального, торцевого чи тангентального набуває певних властивостей. Воно також різниться, коли має різну ступінь вологості…
Віктор займається художнім різьбленням по дереву 40 років. Це його покликання ще з дитинства. Славута, де минуло дитинство і юність, як відомо, оточена лісами. Тут свого часу було немало гарних різьбярів. Зокрема, як своїх наставників згадує Віктор Петра Тримбача, народного майстра із Закарпаття, чиї роботи демонструвались на Виставці досягнень народного господарства СРСР та удостоєні золотої медалі, Миколу Немчика, Валерія Золотарьова, Петра Школдника. Віктор від них навчився розуміти дерево, як живу істоту. А крім цього підвищував кваліфікацію у Житомирському деревообробному технікумі за фахом технік-технолог. Була спроба вступити до інституту, але не склалось за сімейними обставинами.
Після павловської реформи 1991 року він був змушений шукати підробітку, адже в сім’ї вже було двоє малолітніх хлопців, яким байдуже, що робиться в світі. Віктору довелось зробити чимало кроків, аби встояти. Виготовляв меблі, здійснював оформлювальні роботи на замовлення багатих людей. Ще під час праці на Станції юних техніків, де він вів гурток різьбярів, підсвідомо потягнувся до релігійних тем. У вільний від занять час вирізав запрестольні хрести. Про це довідалось атеїстичне керівництво, і довелось Віктору Погноєвському написати заяву на звільнення за власним бажанням.
Свою першу раку (тобто гробницю для мощей) він зробив у гаражі. Тепер вона виставлена в Ізяславі у одній з церков. Далі виникла душевна необхідність виготовити запрестольну, аналой, які прихожани церкви Святої Параскеви міста Нетішин бачать під час богослужінь. Кілька років мріяв і водночас боявся приступити до виготовлення іконостасу. Складність у тому, що треба зберегти церковні канони, внести своє художнє мислення у цей мистецький витвір, скомпонувати всі складові іконостасу так, щоб він вписався у архітектурний ансамбль споруди.
У церковному світі конкуренція між майстрами не менша, ніж в мирському.
У Донецьку свого часу почали будувати Преображенський собор. Був об’явлений конкурс на виготовлення іконостасу. Масштаби вражаючі: 20 метрів ввись, більше тридцяти за протяжністю. Замовник зажадав у масштабі п’ять до одного креслення майбутнього іконостасу. Звичайно, жадали церковники і вірили, що проект воплотиться у життя. А Віктор Павлович вже мав втілені в дереві раки, нагорнє крісло, балдахіни, кіоти.
Для Почаєва він виготовив балдахін (своєрідне шатро над ракою) заввишки чотири метри. Майже десять місяців пішло на те, щоб здійснити першу роботу - кіот для Почаївської лаври. Тут не зхалтуриш: лавру розписували за малюнками архітектора Боссе академіки Лавров, Горбунов і Васильєв, інші видатні майстри.
Відтак, Віктор засів за книжки, розробив проект орнаменту - так званої арабіки, коли кожен вензель плавно переходить у інший. І з-поміж двадцяти п’яти претендентів на отримання замовлення він став переможцем.
Нині його іконостаси є у Рівному, Красноармійську, Донецьку, Почаєві.
Днями у Почаєві, у храмі Преображення Господнього змонтовано останні частини іконостасу. Владика Володимир задоволений роботою майстра, адже у Віктора є власний стиль і підхід до роботи.
Минулого року Віктора Павловича Погноєвського удостоєно ордена «Похвала Почаєвська. Радуйся» з нагоди 450 річчя перенесення на Волинь Почаївської чудотворної ікони Божої Матері. До речі, у грудні 1993 року цією іконою благословили Хмельницку АЕС під час перебування її у Нетішині.
Щоб зробити кіот, балдахін, раку, сидіння на горнє місце, іконостас - треба мати ідеально висушену відповідних розмірів липу. Липа добре піддається різцю і водночас не дуже «подобається» різним хробакам, що так люблять псувати дерево. Для цього треба мати гарні стамески, клюкарзи, долотця, ножі, аби здійснювати різання. Під час виготовлення виробу доводиться проводити багато прорізних, напівпрорізних робіт. Без спеціального інструменту і не туди, і не сюди. Більшість цього «реманенту» зроблено власними руками.
А далі копітка, по вісім-десять годин на день, ручна робота. І він щоденно ріже і шліфує кожен вензель. За кілька місяців, дивишся, і з’явиться на світ досконала форма під ікону. І радітимуть їй люди, особливо після того, як золотих справ майстри нанесуть позолоту та емалі.
Віктор Гусаров
На знімку: Віктор Погноєвський на фоні іконостасу у соборі Преображення Господнього у Почаєві