Роботи на першому енергоблоці набрали обертів

У день нашої зустрічі з начальником енергоремонтного підрозділу Хмельницької АЕС В.М. Харченко тривала 51 доба планово-попереджувального ремонту на енергоблоці №1, що передує продовженню термінів його експлуатації  в понад проектний період.

- Ремонтні роботи в розпалі, - каже Володимир Миколайович. – До їх виконання колектив ЕРП приступив з перших днів, взявши, як завжди,  на себе левову частку від загального обсягу ремонтних робіт. Першим із великого переліку заходів стояло вивантаження ядерного палива із активної зони, часові рамки на виконання такої значимої операції обмежувалися 13 грудня минулого року – саме на цю дату припадає завершення проектного строку експлуатації енергоблоку. Такі умови ліцензії, не дотримуватися яких ми просто не могли. Далі – все за планом. До активної фази робіт з модернізації та ремонту долучилися всі учасники ППР за своїми напрямками робіт.

Нинішній ППР особливий навіть для бувалих ремонтників. Одна справа – проведення щорічних планових ремонтних кампаній і зовсім інша - такий довготривалий процес з великим обсягом модернізаційних заходів. Саме їх реалізація іноді ставить перед фактом необхідності виконання додаткових, раніше не запланованих робіт.  Адже все передбачити в ідеалі просто неможливо, тим паче, що цей шлях проходимо вперше. В процесі підготовки до ППР ми розуміли, що подібні ситуації виникатимуть, і внутрішньо були готові до таких сценаріїв, маючи на те відповідний ресурс. А вже з конкретними роботами, процедурою їх проведення оперативно визначаємося по ходу і докладаємо всіх зусиль, аби якісно провести необхідні операції, при цьому не вибиваючись з загального графіка ремонту.

- Як з дотриманням затверджених графіків зараз? – цікавимося у співрозмовника.

- Наразі проблем не виникало, думаю, що так буде й надалі, - оптимістично відповідає Володимир Миколайович. - Все більше переконуюся, що, як і в сім’ї, результат залежить від взаєморозуміння й взаємопідтримки сторін. Якщо в одному руслі діятимуть на різних напрямках діяльності служби постачання, експлуатації, ремонту, підрядні організації, - неприємностей не матимемо. Тому будь-які найменші непорозуміння вирішуємо у робочому порядку й рухаємося далі.

Хід ремонту та робіт з модернізації і продовження терміну експлуатації аналізується на щоденних нарадах під керівництвом головного інженера станції, конкретно у нашому підрозділі з цього питання також наради проходять щодня – вранці і увечері. Тобто на початку дня ставимо персоналу завдання, а вже потім обговорюємо як з ними справилися, які нюанси виникали, на якому з напрямків можливі ті чи інші ризики і зосереджуємо зусилля на проблемних ділянках, аби їх уникнути, ставляться задачі на наступну добу, тиждень. Добре, коли є злагодженість між нашими цехами, суміжними станційними підрозділами і задіяними в ППР підрядними організаціями, коли всі організовуються, подають ідеї, працюють на результат, не створюючи зайвого галасу й метушні, що межують із хаосом. Слава Богу, розуміння спільної діяльності і спільної відповідальності є, що дозволяє ефективно рухатися вперед. Жодних сумнівів у тому, що на Хмельницькій АЕС вчасно буде продовжено термін експлуатації першого енергоблока, у мене ніколи не виникало.

- Що маємо станом на зараз?

- Ремонтні роботи йдуть повним фронтом, на майданчик зайшли всі підрядники, задіяні в ППР, зокрема – ВП «АРС», ТОВ «Дживерсбуд», ТОВ«Мотортєх», ТОВ «Ютем-інжиніринг» . Поетапно виконуємо заплановані заходи, консультуємось у разі чого з колегами інших АЕС нашої компанії, які вже успішно справилися з продовженням термінів експлуатації своїх найстарших енергоблоків. Найближча з усіх трьох до нас – Рівненська, отож з сусідами в постійному діалозі. Консультуємося на різних рівнях, в тому числі по лінії заступників головного інженера з ремонту, регулярно проводяться наради ЗГІР усіх АЕС України. Проблемні питання формуємо завчасно, виносячи їх, за потреби, також на регулярні наради головних інженерів. Без обміну думками, набутим досвідом тут ніяк. Я б сказав, що це невід’ємна складова успішного управління процесом.

Зараз наближається до завершення виконання ремонтних і модернізаційних робіт на 1 каналі безпеки, остаточно маємо впоратися до кінця січня, наступні -  2-й і 3-й канали СВБ. На них загалом ремонт триватиме до серпня, ремонтні роботи, не пов’язані з каналами безпеки в основному плануємо завершити до кінця травня.

З-поміж штатних робіт, запланованих на цей довготривалий ППР, помітно виділяється за своєю значимістю і об’ємністю – модернізація перевантажувальної машини першого енергоблока. Вона безперебійно відпрацювала всі 30 років, а тепер потребує суттєвого оновлення. Всі основні несучі деталі лишаються, а от схеми управління, телевізійні системи, електродвигуни, кабельна продукція міняється у повному обсязі. Роботи виконують і контролюють представники угорського заводу-виробника разом з субпідрядниками, наш персонал супроводжує процес. Незважаючи на великі обсяги, всі передумови для їх вчасного виконання у нас є.

Не менш цікава з інженерної точки зору і вагома робота – заміна підігрівача низького тиску у машзалі ТЦ першого енергоблоку. Обладнання з ряду великогабаритних (48 тонни), щоб його демонтувати, потрібно тимчасово демонтувати інше обладнання а також деякі трубопроводи  різного діаметру, вивезти з машзалу, доправивши натомість сюди інший підігрівач зі складського господарства, потрібні не тільки чітке виконання інженерно-технічних рішень згідно ППР, а й відповідне оснащення. Є таке у ТОВ «Ютемінжиніринг», має його персонал досвід проведення подібних робіт, на Південно-Українській АЕС, наприклад, підрядники успішно справилися із заміною конденсаторів парових турбін. Думаю, і в нас вони попрацюють не гірше.

Принагідно хочу подякувати своїм колегам за якісну підготовчу роботу перед початком ППР, злагодженість дій у процесі ремонту.

- Володимире Миколайовичу, але при всій завантаженості персоналу у ремонтних роботах на першому енергоблоці, не можна обійти увагою другий.

- В жодному разі. Він у нас діючий один, а тому і експлуатаційники, і ремонтники докладають усіх зусиль, аби працював надійно. Повірте, це не пусті слова, а виробниче кредо відповідальних людей.

Ольга Сокол