Узагальнено досвід інформування населення
Інформаційні технології стрімко увійшли в повсякденне життя пересічних українців. Мобільні телефони спростили спосіб доступу до інформації, замінивши книги, мапи, телебачення, радіо та газети. Ми отримали можливість миттєво поширювати інформацію, адже телефон став факсом, фото- та відеокамерою.
Саме зараз інформація стає не менш важливою, ніж первинні потреби людини, і це найгостріше відчувається у моменти кризових ситуацій. Завдяки сучасним технологіям кожен здатний створювати інформаційний потік, що буде поширений серед тисяч людей. Разом з тим, сенсаційність не означає достовірності поширеної інформації.
Питання радіаційних ризиків завжди, і не лише в Україні, викликають особливе занепокоєння. Нерозуміння термінів та одиниць виміру спричиняють паніку, адже все. що необхідно знати звичайному мешканцю, стосується його власної безпеки. Такі виклики сучасного суспільства покликані вирішувати інформаційні служби атомних електростанцій та інших потенційно небезпечних підприємств.
Світовою громадськістю враховано досвід реагування на радіологічні та ядерні події, саме тому комунікаціям з громадськістю віддається чинне місце у системі стандартів та вимог Міжнародного агентства з атомної енергії (МАГА-ТЕ). На разі, розробляється проект Керівництва з безпеки «Механізми підтримки зв'язку з населенням під час ядерної або радіологічної аварійної ситуації».
З метою узагальнення міжнародного досвіду інформування населення у Відні у вересні 2016 року відбулась нарада. 70 експертів, що представили 48 країн-членів МАНАТЕ та 6 міжнародних організацій, обговорили новий документ та приклади інформування населення для удосконалення майбутнього Керівництва з безпеки.
Відверто про свій досвід роботи з населенням під час аварії на АЕС «Фукусіма» говорили представники Японії. Національні особливості системи інформування представили Австралія, Канада, США. Єгипет та Польща. Унікальний досвід накопичено фахівцями міжнародних організацій, зокрема Червоного Хреста, Всесвітньої Організації Здоров'я та Всесвітньої Продовольчої Організації під час роботи на місцях.
Напрацювання різних країн та організацій, зокрема і України та Енергоатома, стануть основою формування нового Керівництва з безпеки. А це дозволить регламентувати процес інформування населення не лише під час аварійних ситуацій, а й у періоди поширення недостовірної інформації, що здатне викликати паніку серед населення.
Юлія Тараторкіна