Відпрацьоване ядерне паливо зберігатиметься у вітчизняному ЦСВЯП
Запланований майже трьохсотдобовий планово-попереджувальний ремонт на другому енергоблоці буде на кілька тижнів скорочено, і цьому є об’єктивна причина. А саме – загальна ситуація в енергосистемі країни, яка відчуває дефіцит електроенергії, бо її не додають теплові електростанції, маючи проблему з запасами достатньої кількості вугілля для повноцінної роботи своїх потужностей. У вітчизняних засобах масової інформації навіть уже почала гуляти інформація про можливі віялові відключення, які Україна переживала у непрості дев’яності. Зважаючи на всю складність ситуації, у НАЕК «Енергоатом» вдалися до перегляду графіків ремонтів своїх енергоблоків, і наскільки це можливо, зменшення їх тривалості, без згортання при цьому виконання основних робіт, в тому числі з модернізації і реконструкції, заходів з підвищення безпеки, з дотриманням процедури передпускових і пускових операцій, погодженням з ДІЯРУ і т.д. Відкориговані графіки, за якими працюють ремонтники, дозволяють справитися з поставленими завданнями, не порушуючи при цьому вимог нормативних документів. Усі сили, задіяні в ремонті, спрямовані на вчасне завершення робіт і ввімкнення енергоблока в мережу.
Про роботи, які проводилися під час ППР з ядерним паливом, ми розмовляли з заступником головного інженера ХАЕС з ядерної і радіаційної безпеки Віталієм Литусом.
- На другому енергоблоці виконано перевантаження активної зони реактора, - зазначає він. - Не вдалося в минулому році, як це планувалося, вивезти відпрацьоване ядерне паливо для переробки на підприємствах Російської Федерації. Причиною цьому стали фінансові труднощі компанії, отож мусили шукати вихід з ситуації на місці. З метою забезпечення кількості вільних комірок у басейні витримки другого енергоблока, на ХАЕС було прийнято рішення провести міжблокові перевезення вивантаженого палива. Зараз воно знаходиться у транспортних контейнерах ТК-13. Під час планово-попереджувального ремонту на першому енергоблоці ВЯП буде вивантажено у басейн витримки блока №1. Отож, можемо бути певні, що наступний ППР на другому енергоблоці зможемо провести без будь яких складнощів з вивантаженням активної зони реактора для проведення капітального ремонту реакторної установки.
- Віталію Олександровичу, уточніть будь ласка, вивезення відпрацьованого ядерного палива, яке не відбулося, зрештою буде відвантажене у Росію, чи відправлятиметься в подальшому у ЦСВЯП, як тільки воно буде введене в експлуатацію?
- Основні об’єкти на майданчику ЦСВЯП, що у зоні відчуження, збудовані. Вірю, що й решта питань, пов’язаних з розчищенням від заліснення території, де проходитиме залізнична колія до сховища, її будівництвом, отриманням всіх необхідних дозвільних документів будуть вирішені у стислі строки. І вже в поточному році ми зможемо відвантажити першу партію відпрацьованого ядерного палива з першого енергоблока. Це буде 1 контейнер, який вміщує 31 тепловиділяючу паливну збірку.
- Наскільки готові на ХАЕС до відвантаження ВЯП за технологією Holtec?
- У грудні минулого року, якраз під час ППР на другому енергоблоці, який триває і зараз, виконано випробовування цієї технології на обладнанні, яке задіюватиметься для відвантаження відпрацьованого ядерного палива, з використанням імітаторів тепловиділяючих збірок. У 2019 році такі ж випробовування пройшли на першому енергоблоці. Ще належить виконати деякі модернізаційні роботи і підготувати великий пакет документів. У наших планах в наступному році відправити на зберігання у сховище вже чотири контейнери з ВЯП, по два з кожного нашого енергоблока.
- Які ще роботи, пов’язані з ядерним паливом виконувалися, або ж виконуються зараз на другому енергоблоці?
- Проводилися планові перевірки ядерного палива за участі інспекторів МАГАТЕ, котрі за час ремонтної кампанії приїздили на ХАЕС уже двічі. Зараз виконуються роботи з монтажу та випробування стенду інспекції та ремонту тепловиділяючих збірок. Такий шлях уже пройшли Запорізька, Південноукраїнська та Рівненська АЕС, для нас ця робота нова. Згідно з вимогами нормативних документів підготовлено і погоджено з ДІЯРУ відповідне технічне рішення, програму заходів. За експлуатацію стенду відповідає ВП «Атомремонтсервіс», його ж персонал в основному і реалізовуватиме заплановані роботи. Необхідне обладнання вже прибуло на майданчик ХАЕС, триває його розвантаження і монтаж.
- Основні функції стенду.
- Стенд інспекції та ремонту ТВЗ дозволяє проводити їх інспекційний огляд та геометричні вимірювання – вигин, скручування, товщину оксидної плівки тощо. Тобто більш детально обстежити паливо, бо телевізійна камера, встановлена на перевантажувальній машині, на відміну від стенду не дає можливості отримати такі дані. Відтак, завдяки експлуатації стенду можна буде визначити причини розгерметизації палива, якщо така матиме місце. Загалом під час плановопопереджувального ремонту плануємо оглянути та проінспектувати 8 тепло-виділяючих збірок.
Ольга Сокол