Відпрацьоване ядерне паливо зберігатиметься у вітчизняному ЦСВЯП

Запланований майже трьохсотдобовий планово-попереджувальний ремонт на другому енергоблоці буде на кілька тижнів скорочено, і цьому є об’єктивна причина. А саме – загальна ситуація в енергосистемі країни, яка відчуває дефіцит електроенергії, бо її не додають теплові електростанції, маючи проблему з запасами достатньої кількості вугілля для повноцінної роботи своїх потужностей. У вітчизняних засобах масової інформації навіть уже почала гуляти інформація про можливі віялові від­ключення, які Україна пере­жи­вала у непрості дев’яності. Зважаючи на всю складність ситуації, у НАЕК «Енерго­атом» вдалися до перегляду графіків ремонтів своїх енерго­блоків, і наскільки це можливо, зменшення їх тривалості, без згортання при цьому виконання основних робіт, в тому числі з модернізації і реконструкції,  заходів з підвищення безпеки, з дотриманням процедури передпускових і пускових операцій, погодженням з ДІЯРУ і т.д. Відкориговані графіки, за якими працюють ремонтники, дозволяють справитися з поставленими завданнями, не порушуючи при цьому вимог нормативних документ­ів. Усі сили, задіяні в ремонті, спрямовані на вчасне завершення робіт і ввімкнення енергоблока в мережу.

Про роботи, які проводилися під час ППР з ядерним паливом, ми розмовляли з заступником головного інженера ХАЕС з ядерної і радіаційної безпеки Віталієм Литусом.

- На другому енергоблоці виконано перевантаження активної зони реактора, - зазначає він. - Не вдалося в минулому році, як це планувалося, вивезти відпрацьоване ядерне паливо для переробки на підприємствах Російської Федера­ції. Причиною цьому стали фінансові труднощі компа­нії, отож мусили шукат­и вихід з ситуації на місці. З метою забезпечення кількості віль­них комірок у басейні витримки другого енергоблока, на ХАЕС було прийнято рішення провести міжблокові перевезення вивантаженого палива. Зараз­ воно знаходиться у транспортних контейнерах ТК-13. Під час планово-попере­джувального ремонту на першому енерго­блоці ВЯП буде вивантажено у басейн витримки блока №1. Отож, можемо бути певні, що наступний ППР на другому енерго­бло­ці зможемо провести без будь яких складнощів з вивантаженням активної зони реактора для проведення капітального ремонту реак­торної установ­ки.

- Віталію Олександровичу, уточніть будь ласка, вивезення відпрацьованого ядерного палива, яке не відбулося, зрештою буде відвантажене у Росію, чи відправлятиметься в подальшому у ЦСВЯП, як тільки воно буде введене в експлуа­тацію?

- Основні об’єкти на майданчику ЦСВЯП, що у зоні відчуження, збудовані. Вірю, що й решта питань, пов’язаних з розчищенням від заліснення території, де прохо­дитиме залізнична колія до сховища, її будівництвом, отриманням всіх необхідних дозвільних документів будуть вирішені у стислі строки. І вже в поточному році ми зможемо відвантажити першу пар­тію відпрацьованого ядерного палива з першого енерго­блока. Це буде 1 контейнер, який вміщує 31 тепловиділяючу паливну збірку.

- Наскільки готові на ХАЕС до відвантаження ВЯП за технологією Holtec?

- У грудні минулого року, якраз під час ППР на другому енергоблоці, який триває і зараз, виконано випробовування цієї технології на обладнанні, яке задіюватиметься для відвантаження відпрацьованого ядерного палива, з використанням імітаторів тепловиділяючих збірок. У 2019 році такі ж випробовування пройшли на першому енергоблоці. Ще належить виконати деякі модернізаційні роботи і підготувати великий пакет документів. У наших планах в наступному році відправити на зберігання у сховище вже чотири контейнери з ВЯП, по два з кожного нашого енергоблока.

- Які ще роботи, пов’язані з ядерним паливом виконувалися, або ж виконуються зараз на другому енергоблоці?

- Проводилися планові перевірки ядерного палива за участі інспекторів  МАГАТЕ, котрі за час ремонтної кампанії приїздили на ХАЕС уже двічі. Зараз виконуються роботи з монтажу та випробування стенду інспекції та ремонт­у тепловиділяючих збірок. Такий шлях уже про­йшли Запорізька, Південноукраїнська та Рівненська АЕС, для нас ця робота нова. Згідно з вимогами нормативних документів підготовлено і по­го­джено з ДІЯРУ відповідне технічне рішення, програму заходів. За експлуатацію стенду відповідає ВП «Атомремонтсервіс», його ж персонал в основному і реалізовуватиме заплано­вані роботи. Необхід­не обладнання вже прибуло на майданчик ХАЕС, триває його розвантаження і монтаж.­

- Основні функції стенду.

- Стенд інспекції та ремонту ТВЗ дозволяє проводити їх інспекційний огляд та  геомет­ричні вимірювання – вигин, скручування, товщину оксидної плівки тощо. Тобто більш детально обстежити паливо, бо телевізійна камера, встановлена на перевантажува­льній машині, на відміну від стенду не дає можливості отримати такі дані. Відтак, завдяки експлуатації стенду можна буде визначити причини розгерметизації палива, як­що така матиме місце. Загалом під час плановопопереджувального ремонту плануємо огляну­ти та проінспектувати 8 тепло­-­виділяючих збірок.

Ольга Сокол