ВЗАЄМОВИГІДНА СПІВПРАЦЯ

Відродити Острозьку академію…Це прагнення когорти ентузіастів у старовинному місті Острозі у другій половині вісімдесятих років сприймалось як фата моргана. А ті, що сумнівалися у таких прагненнях, мали свої вагомі аргументи. По перше, не збереглося жодної споруди, яка хоча б частково належала старому навчальному закладу, що припинив своє існування у далекому 1636 році. По друге, не збереглося архіву документації академії, є лише фрагменти згадок про неї у літературі середньовіччя. Але, на щастя, це не стало перепоною для того, щоб у безнадії опускати руки. Острозька академія, мов той Фенікс, відродилась. Це сталось 1994 року не без допомоги колишнього уродженця Рівненещини – Президента України Леоніда Кравчука.

Спочатку відроджений заклад мав статус колегіуму. Згодом за сприянням вже другого президента України Леоніда Кучми острозький виш отримав статус  «Національного університету «Острозька академія». На сьогодні це сучасний навчальний заклад, про який відомо у багатьох країнах світу із давніми традиціями навчальних процесів. Острозька академія є учасником низки міжнародних обмінних освітніх програм між Канадою і Польщею.

Напрацьований великий інтелектуальний потенціал університету став корисним і у співпраці із Хмельницькою АЕС.

У першому спільному проекті реалізовувалась програма  підвищення кваліфікації працівників ХАЕС, яким доводиться постійно контактувати із представниками владних структур, мас-медіа. Між електростанцією та Національним університетом “Острозька академія” свого часу був підписаний договір про організацію навчання працівників відділу роботи з громадськістю та ЗМІ, заступників начальників підрозділів по роботі з персоналом за курсом “Специфіка використання РR- технологій у сучасних українських умовах”. Заняття проводились два рази на тиждень протягом півтора місяця. За цей час слухачі познайомились із поглядом науковців на проблему зв’язків із громадськістю, взаємовідносин та конфліктів. Викладачі університету застосували нестандартні методи навчання, суть яких базується на безпосередній участі кожного слухача у лекційному процесі та тренінгах. За визначенням науковців, зв’язки із громадськістю підтримує кожна організація, навіть якщо вони безпосередньо не спрямовані на отримання позитивного результату. Будь-які дії неминуче впливають на свідомість населення, формуючи думку  людей про репутацію тієї чи іншої організації.

Цьому можуть передувати ефективні методи РR (піар). У своїх повідомленнях та настановах викладачі Острозької академії акцентували увагу на підтриманні добрих стосунків представників ХАЕС із населенням, що проживає в зоні состереєення, бо від цього будуть залежати результати консультативного референдуму про ставлення громадськості до завершення будівництва та пуску третього та четвертого енерго­блоків. Протягом навчального процесу були також одержані знання про взаємовідносини  людей у великих колективах. Перед завершенням навчального курсу від керівництва навчально-тренувального центру ХАЕС надійшла пропозиція підсумкове заняття провести у стінах Національного університету “Острозька академія”.  У ході виступу перед працівниками електростанції ректор, доктор психологічних наук   Ігор Пасічник наголосив, що ХАЕС вперше звернулась за консультативно-навчальною допомогою до Острозької академії. Успішне завершення навчального курсу для її працівників може мати у подальшому продовження, адже науковий потенціал місцевих викладачів досить високий. Ігор Демидович озвучив свою мрію готувати на базі університету спе­ціалістів-ядерників, адже боротьба за енергетичну незалежність нашої держави потребуватиме когорти теоретиків та практиків енергетики.

Згодом енергетична тематика знайшла своє продовження у ході науково-практичної конференції «Ядерна енергетика – перспективи розвитку. Правові, економічні, моральні, політичні й екологічні аспекти», організаторами якої виступили Хмельницька АЕС, Фонд сталого розвитку «Князів Сангушко», Інтелектуальний форум «Єдина Європа» (ІФЄЄ) та власне Національний університет «Острозька академія». Відкриваючи конференцію,  Герой України ректор універсистету  Ігор Пасічник звернув увагу, що наявність у нашому регіоні потужного наукового закладу і найбільшого в краї промислового підприємства – Хмельницької АЕС - мало б принести обопільну користь. Принаймні навчальний заклад міг би готувати для ХАЕС спеціалістів з певних напрямків. Він відзначив, що громадськість не завжди орієнтується у преференціях, які отримує населення зони спостереження від сусідства із енергетичним велетом. Про це свідчить опитування Інституту соціології й економічного факультету Національного університету «Острозька академія», що проводились в 30-кілометровій зоні спостереження ХАЕС.

Завершальним акордом конференції стала екскурсія на Хмельницьку АЕС, яку підготували спеціалісти Інформаційного центру.

Ознайомлення розпочалось із традиційних відвідин навчально-тренувального центру, де станційні фахівці  познайомили учасників конференції із принципами та складовими роботи енергоблоків. Далі відбулась екскурсія у машинне відділення. У складі делегації був доктор політології  університету ім. Марії Кюрі-Склодовської (до речі, відкривачки радіоактивності урану) Якуб Олховскі. За його словами, побачене та складові дискусії є приводом для вивчення екологічної та енергетичної проблеми на грунті Польщі. Донедавна в цій країні було понад п’ятдесят відсотків прихильників розвитку атомної енергетики. Події у Фукусімі знизили їх кількість на 15 відсотків. «Ми хочемо почути аргументи «за» та «проти» саме в Україні, яка має печальний досвід Чорнобилю», - наголосив тоді науковець.

У Національному університеті «Острозька академія» представники Академії української преси провели семінар "Світові стандарти журналістики", в якому взяли участь працівники ЗМІ регіону та студенти вишів, у яких навчають основам журналістики. Перед присутніми виступили професор Інституту журналі­стики Київського Національного університету ім. Т.Г.Шевченка, президент Академії української преси Валерій Іванов та голова Комісії з журналістської етики, головний редактор  газети «Дзеркало тижня» Володимир Мостовий. Під час семінару представники Академії української преси прочитали лекції на такі теми, як «Журналістська етика і громадська роль журналіста», «Журналіст і влада», «Журналістські права і обов’язки у світлі Європейської конвенції з прав людини», тощо. Також були проведені тренінги методів збору інформації. Всі учасники цього обміну думок, серед них і представники газети «Перспектива» Хмельницької АЕС, одержали сертифікати Української академії преси.

Студенти Національного університету «Острозька академія» також сприяли проведенню сьомої літньої ядерної школи, яку щороку організовує «НАЕК «Енергоатом» спільно із громадською організацією «Українське ядерне товариство» та вищими навчальними закладами України і Європи, що готують кадри для атомної енергетики.

Працівники Хмельницької АЕС неодноразово сприяли Національному університету «Острозька академія» у реалізації культурно-мистецьких проектів під егідою Національного проекту «Книга рекордів України». Серед працівників ХАЕС є автори таких проектів та представники Національного проекту «Книга рекордів України». На сьогодні цей навчальний заклад єдиний у нашій державі має статус десятиразового дипломанта у організації акцій, які визнані як «рекорд України». Крім цього, Острозька академія вже двічі одержала сертифікати Книги рекордів Гіннеса.

Цьогоріч у Національному університеті «Острозька академія» було введено в експлуатацію новий корпус гуманітарного університету. Нещодавно нагодою оглянути його скористались представники відділу роботи із громадськістю та ЗМІ Хмельницької АЕС. Крім сучасної будови з високою оглядовою вежею, була нагода познайомитись із історією першого вищого навчального закладу, заснованого князем Костянтином Острозьким у 1576 році і який  вважається першим у Східній Європі. Випускниками славнозвісної академії в Острозі були гетьман України Петро Сагайдачний, Мелетій і Стефан Смотрицькі, Йоахим Єрлич... Саме у стінах Острозької академії у 1583 році світ побачила Острозька біблія, яка визнана світовим шедевром книгодрукування.

Олександр Шустерук