Хто скiльки сплачує в бюджет

 Найбыльший енергетичний об’єкт нашої області, -Хмельницька АЕС, стала не просто могутньою складовою вітчизняної промисловості, а й містоутворюючим підприємством. Завдяки будівництву атомної станції з’явився в краї сучасний Нетішин, якому ще в 1993 році надано статус міста обласного підпорядкування. В силу специфіки виробництва підприємства ядерної промисловості, місто апріорі залишається монопрофільним. Така реальність.

Тривалий час атомна станція утримувала такі сфери, як житлово-комунальна, торгівля, дошкільне виховання, спорт, частково культура. Але зміни в законодавстві вимагали від виробника впорядкувати внутрішньогосподарську діяльність і позбутися невластивих для ядерного об’єкта функцій. Отож, починаючи з 1999 року, за встановленою процедурою, почергово відійшли до міста такі станційні підрозділи, як дитячі дошкільні заклади, відділ громадського харчування і торгівлі, житлово-комунальне управління, Палац культури.

Найпроблемнішим у подальшому виявилася співпраця з комунальниками, котрі виступають посередниками між ХАЕС і споживачами певного виду послуг. Хоча починалося все благополучно. На підставі рішення виконавчого комітету Нетішинської міської ради №392 від 13.12.2000 року ЖКУ на безоплат­ній основі відійшло у комунальну власність міста, що підтвер­джу­ється актом прийому-передачі від 09.07.2001 року. Вже менш як через два місяці після цього, тобто 1 вересня, між атомною станцією та комунальним підприємством Житлово-комунальне об’єднання укладені договори: №1048-127/90В - на подачу питної води та прийом стічних вод до каналізації і №1043-127/88те - на постачання теплової енергії в гарячій воді.

ЖКО працювало на договірній основі одночасно з двома сторонами - ХАЕС і споживачами, тобто населенням міста. Вийшло так, що комунальники справно отримували надані ХАЕС послуги, так само справно акумулювали на своєму рахунку кошти, які сплачували споживачі, але не вважали за потрібне розраховуватися з виробником. В результаті, за період з 01.09.2001 по 31.05.2006 року заборгованість ЖКО перед ХАЕС за укладеними договорами склала більше 14 мільйонів гривень. Неодноразові переговори між сторонами не принесли результату, справедливість почали шукати в суді. Рішеннями господарського суду Хмельницької області від 31.08.2006 року по справах №12/4451 та №12/4452 стягнуто на користь ВП ХАЕС заборгованість за теплопостачання в сумі 7896546 гривень та ще 6637804,9 гривень за водопостачання.

Здавалося б, все мало стати на свої місця. Насправді ж судові рішення не виконувалися, ЖКО мотивувало це важким фінансовим станом і неспроможністю сплачувати названі суми. ХАЕС пішла назустріч комунальникам, давши згоду на розстрочення виконання рішень судів на 30 років, яке узгоджено ухвалами суду від 04. 11. 2009 року. Але й донині досягнута домовленість не виконується, замість щомісячних 40694,12 гривень за два роки погашено лише 50000 гривень. За цих умов державне підприємство ВП ХАЕС несе великі збитки.

До судових позовів станція вдається не принципу ради. Свою діяльність ми будуємо в правовому полі, співпрацюючи з партнерами на договірній основі, взаєморозумінні і взаємоповазі. І тільки у випадках, коли ради вирішення тої чи іншої проблеми використано всі методи впливу, йдемо на вимушений крок – звернення до суду. Судимося винятково за своє, і аж ніяк не з метою довести когось до банкрутства абощо.

Усі роки Хмельницька АЕС    демонструє стабільну і надійну роботу тепер уже двох енергоблоків, генеруючи в енергоринок щорічно 12-14 мільярдів кіловат-годин електроенергії, забезпечуючи місто  теплом і водою, надає благодійну допомогу жителям і організаціям міста та довколишньої округи. За 2011 рік надано благодійної допомоги юридичним та фізичним особам Нетішина на суму 140 тисяч гривень.

Атомна станція була і залишається найбільшим у місті платником податків. Цифри - річ вперта, і вони яскраво підтверджують істинність сказаного. За останні п’ять років сума платежів у бюджет, позабюджетні фонди та фонди соці­ального страхування помітно зростає. У 2007 році, наприклад, ХАЕС сплатила податків і платежів на загальну суму 117 839 тисяч гривень, з яких до Державного бюджету - 3 658 тисяч, місцевого бюджету, позабюджетних фондів та фондів соціального страхування - 114 181 тисяч гривень. У наступні роки ці цифри виглядають так: 2008 рік - 159 579 тис. грн. (5 560 і 154 019 тис. грн. відповідно), 2009 рік - 170,9 млн. грн. (4, 833 і 166,072 млн. грн.). У 2010 році загальна сума платежів склала вже 213,3 мільйона гривень, а в минулому 2011 - 245,7 мільйона гривень.

Якщо окремо проаналізувати надходження до бюджету Нетішина, то одного погляду на схематичну діаграму вистачить аби побачити, що левова частка доходів загального фонду належить ХАЕС. У минулому році, зокрема, ця сума склала 50253,7 тисячі гривень (73,2%). Вклад інших платників податків у загальну скарбничку наступний: підприємці - 1144,8 тис. грн. (1,7%), юридичні особи - 8312,6 тис. грн. (12,1%), підприємства    комунальної форми власності - 1825,4 тис. грн. (2,7%), бюджетна сфера - 7112,7 тис. грн. (10,4%).

Крім того, відповідно до статті 121 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» (від 8 лютого 1995 року №39/95-ВР) Експлуатуючі організації (оператори) ядерних установок сплачують збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, в розмірі одного відсотку обсягу реалізації електроенергії, що виробляється на атомних електростанціях України, за відповідний період (без урахування ПДВ). За 2011 рік дана сума по НАЕК «Енергоатом» складала 136 499 тис.грн., з яких частка Хмельницької АЕС 16,1%.

Кошти від збору спрямовуються у вигляді субвенції із спеціального фонду Державного бюджету України до спеціальних фондів бюджетів обласних, районних, міських рад монофункціональних міст - супутників ядерних установок і розподіляються між цими бюджетами у такому співвідношенні:

- обласні бюджети - 30 відсотків;

- бюджети районів та міст обласного підпорядкування зон спостереження (за винятком моно­функціональних міст-супутників ядерних установок) - 55 відсотків;

- бюджети монофункціональних міст - супутників ядерних установок - 15 відсотків.

Згідно з Порядком та умовами надання у 2011 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2  березня 2011 р. №184, розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам в зоні спостереження Хмельницької АЕС складає 21 976,3 тис.грн.,

 в тому числі:

Відповідно, від діяльності ХАЕС у бюджет Нетішина направлено субвенції у сумі 3 мільйони 296 тисяч гривень. З цих грошей

- на ремонт будинків було освоєно 2 мільйони 195,5 тисяч гривень, або 66,6%.

- на школу мистецтв і будинок дитячої творчості - 4,3%,

- школи та НВК - 10,5%,

- на дошкільні заклади 11,9%

- та 6,6% на зовнішнє та внутрішнє освітлення.

Фактично виконано робіт на суму 3 214,2 тис.грн., що складає 97,5%

Тут, як мовиться, ні додати, ні відняти.

Михайло Іванов,

начальник планово-економічного управління ВП ХАЕС