Ядерним паливом ХАЕС забезпечена

Запланований на літо ППР на другому енергоблоці цілком ймовірно дещо зміститься в часі, про що наразі триває листування із відповідними органа­ми. Про це під час зустрічі із журналістами повідомив заступ­ник головного інженера з ядерної і радіаційної безпеки Віталій Литус.

- Про які зміни в часі, Віталію Олександровичу, йдеться?

- Раніше названа дата початку ППР - 7 липня, може бути перенесена на 20 серпня поточного року. Тривалість ремонтних робіт при цьому залишається попередньою – 198 діб.

- Чи забезпечена ХАЕС ядерним паливом для роботи своїх енергоблоків?

- На найближчі роки так, проблем з цим не матимемо.

- Я так розумію, у нас надалі експлуатуватиметься ядерне паливо російського виробництва?

- Саме так. Американське паливо фірми «Вестінгауз» наразі проходить випробування на Запорізькій і Южно-Українській АЕС, є у планах компанії переведення на роботу з альтернативним російському ядерному паливу Рівненської АЕС. Якщо подібне рішення буде ухвалене стосовно нашої атомної електростанції, почнемо його виконувати. Але впровадження буде поетапним, а не одномоментним завантаженням всієї партії ТВЕЛів.

- Якою є ситуація із відпрацьованим ядерним паливом?

- У поточному році заплановано вивезення ВЯП у Росію, як це передбачено відповідними діючими угодами. Вже з наступного року, за сприятливих для цього обставин, можемо відправляти його на зберігання у Центральне сховище відпрацьованого ядерного палива, будівництво якого завершується в зоні відчуження Чорнобильської АЕС. Завдяки технології Holtec, яка там застосовуватиметься, зможемо не відправляти паливо в Росію, зекономивши при цьому суттєві кошти.

- У чому переваги технології Holtec?

- Вони передусім у ємності контейнерів для зберігання ВЯП, куди можна помістити 31 паливну збірку замість 12, що передбачає нині діюча технологія. Другий важливий момент – довготривале зберігання палива, цей термін сягає 100 років. Натомість контейнери ТК-13, якими зараз користуємося, призначені для транспортування ВЯП і тимчасового його зберігання – всього 1 рік.

- Чи є вже на майданчику ХАЕС обладнання Holtec призначене для відвантаження і зберігання відпрацьованого ядерного палива у ЦСВЯП?

- Маємо для цього на постійному базуванні лише новий автокран, який додатково закупили у цьому році, і деяке дрібне обладнання. Великогабаритне завозитиметься щоразу в міру потреби, і приїжджатиме бригада фахівців, які братимуть безпосередню участь у процесі відвантаження ВЯП з енергоблока до Центрального сховища.

Додам, що пілотним енергоблоком серед ВВЕР-1000 із відвантаження ядерного палива за технологією Holtec залишається перший, затверджено вже відповідний графік, за яким перше пілотне відвантаження маємо зробити вже у наступному році. На другому енергоблоці поки що тільки проводитимуться комплексні випробування об­ладнання цієї корпорації, призначеного для поводження з ВЯП.

Крім того, в період ППР під час перевантаження активної зони буде проведена стандартна інспекція МАГАТЕ з дотримання встановлених вимог і гарантій. Заплановано у поточному році виконати роботи з обстеження ядерного палива за допомогою стенду з інспекції та ремонту ЯП, розробка якого належить ВП «Атомремонтсервіс». Стенд почали застосову­вати два роки тому, він успішно про­йшов випробування на Запорізькій,  Южно-Українській та Рівненській АЕС. Він дозволяє проводити детальний огляд ядер­ного палива, здійснювати контроль геометричних розмірів тепловиділяючих збірок, конт­роль зазору між ТВЕЛами, заміряти товщину оксидної плівки на стінках паливних збірок. А також виявляти місця розгерметизації ЯП, якщо такі є, і встановлювати причину чому так трапилося. Однак, зважаючи на те, що для огляду доступні тільки зовнішні ТВЕЛи, а це близько двадцяти відсотків від їх загальної кількості, застосування стенду не дозволить провести повний огляд тепловиді­ляючих збірок. Але отримані дані - надзвичайно корисна інформація для оцінки загального стану  паливних збірок. У цьому великий позитив.

Ольга Сокол