Заради комфорту жителів Нетішина

Комунальне господарство Хмельницької АЕС було створене у 2006 році. У цьому процесі є своя історія. У жовтні 1982 року було запущено перший котел пускорезервної котельні, запрацювали станція знезалізнення води, очисні споруди, каналізаційно-насосна станція №1, артезіанські свердловини. На цій технологічній базі в 1986 році було створено цех теплових підземних комунікацій, який згодом став комунальним господарством електростанції. Нещодавно представники корпоративних ЗМІ Хмельницької АЕС мали нагоду у рамках традиційних вівторкових зустрічей поспілкуватись із начальником комунального господарства Сергієм Сніщуком.

На сьогодні до складу комунального господарства входять станція знезалізнення питної води, дільниця з ремонту та обслуговування водопровідних та каналізаційних мереж; дільниця очисних споруд, група водопровідних, каналізаційних мереж та КНС міста, дільниця теплових мереж та центральних теплових пунктів, електрокотельні, дільниця енергетика, служба головного механіка, мережі будівельного двору.

Під час розмови Сергій Сніщук наголосив на тому, що основним завданням колективу комунального господарства є надійна експлуатація обладнання, яке використовується на різних ділянках проммайданчика, території міста. Основна увага сконцентрована на видобуванні  й очищенні підземних  вод для  забезпечення господарсько-питних  потреб споживачів; забезпеченні теплом споживачів відповідно до графіка температурного режиму та в залежності від температури зовнішнього середовища; забезпеченні водовідведення від споживачів; цілодобовому проведенні очищення господарсько-побутових стоків; ремонті, налагодженні, технічному обслуговуванні й реконструкції обладнання.

За словами Сергія Сніщука, працівники комунального господарства займаються ремонтом, обслуговуванням, реконструкцією та модернізацією обладнання теплових і водопровідних мереж, систем водовідведення. Крім цього, щорічно, згідно із графіками виведення у ремонт центральних теплових пунктів, проводиться заміна водопідігрівачів, насосного та іншого обладнання. Скрупульозній «ревізії» кожного року піддається центральна тепломережа ДУ-800, ДУ-600, де після гідравлічних випробувань у разі виявлення певних дефектів комунальники проводять необхідний ремонт. Цьогоріч на основі інвестиційної програми планується заміна ділянки магістрального  трубопроводу Д-600 в районі п’ятого та шостого гуртожитків загальною протяжністю понад 120 метрів. Ремонтні роботи будуть проведені на теплових камерах.

Немає сумніву, що для нетішинців є підстави пишатись якістю питної води, яка цілодобово постачається до споживачів. У цьому також велика заслуга працівників комунального господарства. Як повідомив Сергій Сніщук, в артезіанських свердловинах, звідки добувається вода, є великий вміст заліза. Тому є потреба постійно її доводити до встановлених санітарних норм за рахунок діяльності станції знезалізнення. У розпорядженні комунальників є 16 діючих артсвердловин, глибина кожної сягає 240-250 метрів. Уся вода, яка надходить з них, проходить передусім очищення на спеціальних фільтрах від понаднормового вмісту заліза. В якості фільтрувальної сировини використовують кварцовий пісок.

– Колись кварцовий пісок для потреб очищення постачався із Карелії, – розповідає Сергій Сніщук, – але через війну вся логістика одержання іноземних матеріалів зазнала суттєвих змін. Однак комунальне господарство має свої запаси. Коли виникне необхідність, то проблему з кварцовим піском допоможуть вирішити іноземні партнери, які успішно допомагають нам у вирішенні багатьох питань.

Згідно із технологією у процесі очищення вода збагачується киснем і надходить у резервуари чистої води. Уже в ємностях її знезаражують, використовуючи для цього реагент гіпохлориду натрію. Він безпечний для нашого здоров’я, подається із хлораторної насосами-дозаторами німецького виробництва, які регулюють подачу підготовленого розчину у резервуари чистої води.

– Ми зрозуміли, що проблема із закупівлею реагенту гіпохлориду натрію у наших реаліях також може стати актуальною, тому були проведені процедури з придбання гідролізної установки, на якій він буде вироблятись, – зауважив Сергій Сніщук.

Очільник комунального господарства також повідомив, що зараз у санітарно-захисній зоні, де розміщені артсвердловини, тривають роботи із заміни огорожі, проводиться благоустрій території. Згідно з інвестиційною програмою у планах також є реконструкція та модернізація на шостій свердловині. Там будуть замінені насоси, автоматика, трубопроводи. Це дасть можливість зменшити витрати електроенергії. Важливі роботи передбачені на каналізаційно-насосних станціях: цьогоріч планується перший етап будівництва третього напірного каналізаційного колектора. Увесь пакет документів підготовлено для проведення торгів.

– Сергію Володимировичу, у взаєминах надавачів комунальних послуг та споживачів постійною є тема тарифів.

– Механізм формування тарифів на комунальні послуги визначено Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії й постачання гарячої води та  Порядком формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджених Постановою КМУ від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» (в редакції Постанови КМУ від 03.04. 2019 № 291, що діє з 01.05.2019). Формування комплекту документів здійснюється згідно з вимогами, затвердженими рішенням виконавчого комітету Нетішинської міської ради від 14.11.2019 №528/2019 та Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їхнього встановлення та затверджених наказом від 12.09.2018 №239 Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Процедура інформування споживачів про намір зміни тарифів  на комунальні послуги здійснюється згідно з Порядком інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженим наказом Мінрегіону від 05.06.2018 №130. Хочу нагадати, що тарифи з постачання холодної води та водовідведення зросли від початку року, тарифи на теплопостачання та гаряче водопостачання не змінилась, бо діє мораторій на період воєнного стану.

– Як формуються тарифи?

– Основними чинниками є витрати на закуплену електроенергію, ціни на яку постійно зростають, а також індексація заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Враховується збільшення амортизації у проведенні робіт з реконструкції основних засобів, проведених на виконання інвестиційної програми ВП ХАЕС у сфері теплопостачання, збільшення витрат на виконання планово-попереджувальних ремонтів для забезпечення безаварійного функціонування об’єктів, задіяних у транспортуванні теплової енергії.

– Сергію Володимировичу, комунальне господарство вже давно практикує та пропагує ощадливе ставлення до користування різними послугами.

– Про це можна сказати коротко. Економія можлива лише завдяки сучасним технологіям, надійності обладнання та сумлінню споживачів. Наведу лише один приклад. Завдяки встановленню квартирних приладів обліку, споживання питної води в місті зменшилось майже вдвічі. Нині воно складає в середньому 7-8 тис. кубічних метрів на добу.

Олександр Шустерук