Здійснюємо підготовку до вивезення відпрацьованого ядерного палива у ЦСВЯП
У результаті проведення тендеру з відбору компанії для створення в Україні Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП) сухого типу для палива з трьох АЕС переможцем наприкінці 2005 року була визнана компанія «Holtec International». За проектом Хмельницька, Рівненська та Южно-Українська атомні електростанції мають відправляти відпрацьоване ядерне паливо (ВЯП) у Централізоване сховище, яке будується у Чорнобильській зоні на майданчику площею 18,2 га. Створення такого об’єкта дасть змогу ДП«НАЕК «Енергоатом» значно скоротити витрати, пов’язані з поводженням з ВЯП, яке нині вивозиться на тимчасове зберігання у РФ. Лише Запорізька АЕС не вивозить ВЯП до РФ, а зберігає в пристанційному ХВЯП сухого контейнерного типу (СХВЯП), введеному у експлуатацію 2001 року.
Термін введення в експлуатацію 1-го пускового комплексу ЦСВЯП заплановано на 2020 рік. Контракт на будівництво сховища передбачає, що компанія Holtec International постачатиме спеціальне устаткування для «сухого» зберігання відпрацьованого ядерного палива та його транспортування, а також надасть Україні технології, що будуть застосовані, як на енергоблоках АЕС, так і при перевезенні ВЯП з АЕС до ЦСВЯП. Згідно з умовами контракту, Holtec International поставить для ЦСВЯП 94 системи зберігання відпрацьованого ядерного палива та все інше необхідне обладнання для відвантаження ВЯП з енергоблоків АЕС, перевезення ВЯП до ЦСВЯП та встановлення ВЯП на зберігання у сховищі; подальше виробництво цих систем зберігання відпрацьованого палива відбуватиметься в Україні.
Вивантажити паливо з енергоблоків та перевезти у Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП) на зберігання – завдання не з простих. На енергоблоках станцій необхідно здійснити модернізацію полярних кранів, перевантажувальних машин, транспортних коридорів та технологічних систем, реконструкцію станційних колій, облаштувати майданчик з обслуговування спецпотяга та спеціалізованого крана тощо.
Саме про комплекс робіт з підготовки до вивезення першої партії відпрацьованого ядерного палива з Хмельницької АЕС ми говоримо із заступником головного інженера станції з нових енергоблоків Геннадієм Михайловичем Самосєєм.
- Отже, ХАЕС готується до вивезення ВЯП у Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива, як і решта станцій. Чим можуть похвалитись атомники нашої станції?
- Проведено масштабні роботи, що потребували значних зусиль великої кількості фахівців різного рівня. Аби не розтікатись «мислію по древу», назву головні здобутки.
Виконано модернізацію машини перевантажувальної МП-1000 енергоблока №1 з урахуванням впровадження технології HOLTEC при поводженні з ВЯП, машина перевантажувальна прийнята у експлуатацію, проведені випробування. Виконано доопрацювання наконечника штанги. Проведено індивідуальні, функціональні і комплексні випробування обладнання ЦСВЯП на енергоблоці №1.
На енергоблоці №2 здійснено проведення макетних випробувань із застосуванням імітаторів обладнання Holtec доопрацювання наконечника штанги планується завершити до початку «холодних» випробувань. Персонал ВП ХАЕС готується до проведення індивідуальних, функціональних і комплексних випробувань обладнання ЦСВЯП на енергоблоці №2.
В роботі розробка та узгодження у встановленому порядку технічних рішень з реконструкції технологічних систем енергоблока №1.
Наразі технічні рішення щодо монтажу трубопроводів подачі бору направлено на експертизу в Державний науково-технічний центр з ядерної та радіаційної безпеки для подальшого узгодження у ДІЯРУ.
Укладаються договори, проводяться торги і постачання товарно-матеріальних цінностей.
Надійшли на ХАЕС мийка високого тиску, металопрокат, деталі трубопроводів і арматури, кабельна продукція та електротехнічне обладнання, а також телевізійна система.
Проводиться реконструкція технологічних систем, що забезпечують подачу робочих середовищ і електроживлення енергоблока №1. Реконструкцію промислового телебачення, електропостачання, трубопроводу подачі розчину бору планується завершити до початку відвантаження ВЯП.
Розроблені та узгоджені транспортно-технологічні схеми приймання/відправлення спецешелона ЦСВЯП.
Виконано попередній звіт аналізу безпеки у межах проммайданчика, так само як попередні економічні розрахунки і технічні вимоги модернізації крану кругової дії на енергоблоках №1 і №2.
Після проведеного обстеження кранів кругової дії блоків №1 і №2 виконана актуалізація та затвердження попередніх екомічних розрахунків. Розроблено, затверджено і погоджено ДІЯРУ концептуальне технічне рішення, технічні вимоги та умови постачання.
Виконуються процедури з проведення тендеру з вибору постачальника комплектів обладнання для модернізації кранів кругової дії енергоблоків №1 та №2 ВП ХАЕС.
За результатами виконаного обстеження і проведених випробувань змінилися обсяги робіт з модернізації кранів кругової дії. Відповідно до концептуального технічного рішення, крім заміни системи управління, необхідна реконструкція підйомів 160 тонн + 2х70 тонн для можливості їх синхронної роботи згідно із вимогами нормативно-технічної документації щодо поводження з ВЯП.
Це збільшило витрати на модернізацію. Фінансування виділено, підрозділи станції оформляють заявки, готується тендерна документації та проведення торгів.
Для енергоблоків №1 і №2 проведено випробування детектора FDET в рамках забезпечення гарантій МАГАТЕ при впровадженні технології Holtec.
В роботі розробка експлуатаційних процедур і програм для виконання пуско-налагоджувальних робіт.
Підрозділи станції спільно з навчально-тренувальним центром ВП ХАЕС провели роботу з визначення складу персоналу, для якого необхідно провести навчання у відповідності до програми навчання.
Здійснено розробку проекту реконструкції під’їзних і внутрішньомайданчикових залізничних шляхів. Та багато іншого.
- Треба розуміти, що за цим переліком робіт стоять інженерні працівники, постачальники, виконавці різних робіт, відповідальні особи. Фінансова складова також присутня, як один із факторів вирішення тих чи інших завдань. Напевно, не обходиться без складностей і зауважень?
- Звичайно ж, будь-яка нова робота потребує ретельного підходу і вивчення вузьких місць. Робота із відвантажування відпрацьованого ядерного палива – це ядерно небезпечна робота, і жодна деталь не має залишитись поза увагою, аби у подальшому не вилитись у проблему. Кожна операція документується, як мовиться, похвилинно, аналізується, обговорюється, аби знайти оптимальне рішення. Це може стосуватись таких ніби простих речей, як маркування, величина зазорів між деталями, освітлення, відсутність ємностей для складання болтів, незручність процесу стикування тощо. На кожну процедуру мають бути продумані розумні рішення. Приміром, за результатами проведення Програми індивідуальних, функціональних та комплексних випробувань на енергоблоці №2 виявлено 22 зауваження до обладнання, систем і організації проведення випробувань. ВП ХАЕС звернулася до ВП АПІ з проханням розробити графік усунення невідповідностей із зазначенням термінів і виконавців робіт. Ми спілкуємось із фахівцями інших АЕС, які вже мають той чи інший досвід, переймаємо прийоми, знайомимось із подоланням ними тих чи інших проблем. Щотижня проводяться селекторні наради. До першої процедури вивезення ВЯП у Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива Хмельницька АЕС має бути у підготовлена за найкращими стандартами.
Бесіду вів Віктор Гусаров