«Зупинимо блок зразка 80-х років минулого століття, а пустимо новий сучасний мільйонник» Нині усі технологічні підрозділи Хмельницької АЕС поринули у гарячу ремонтну пору. Для електриків це особливо напружений період, адже за наявністю електротехнічного обладнання цех один із найбільших на станції. На час нашої розмови із заступником головного інженера із електрообладнання та систем контролю і управління Олександром Копійком тривала одинадцята доба капітального ремонту другого енергоблока ХАЕС, розрахованого на вісімдесят діб. Термін дещо більший за попередні аналогічні планові кампанії через виконання низки робіт, пов’язаних із модернізацією обладнання. У сфері, яку контролює Олександр Миколайович, заплановано заміну 82 кабельних герметичних проходок. Наразі на другому каналі безпеки персонал електроцеху демонтував і веде налагодження 11 гермопроходок, а 27 замінюють працівники цеху теплової автоматики та вимірювань. Для атомників ця робота не нова: поетапне виконання вищезгаданих завдань на ХАЕС розпочалося ще у 2010 році. Також велика увага приділяється виконанню так званих постфукусімських заходів – впровадженню мобільних дизель-генераторних станцій на другому енергоблоці. - Аналогічну роботу ми виконували під час останньої ремонтної кампанії на першому мільйоннику, - розповідає Олександр Миколайович, - проте не змогли її завершити у повному об’ємі через причину пізнішого постачання обладнання. Наразі сподіваємось повністю вкластися у робочий графік, адже усі необхідні матеріали маємо. Слід зауважити, що після трагічних подій на АЕС Фукусіми було прийнято рішення про комплектацію усіх українських енергоблоків додатковими засобами безпеки: мобільними дизель-генераторними станціями та мобільними насосними установками. У минулому році ХАЕС отримала це устаткування: тепер обидва енергоблоки мають по два незалежні генератори, які тривалий час дозволяють подавати і тримати належну напругу. На першому мільйоннику під час ремонту цю мобільну станцію було підключено на один канал безпеки, проведено необхідні комплексні випробування, які підтвердили, що функціонує усе якісно. Така ж робота виконується тепер на другому енергоблоці. Під час розмови не оминув увагою Олександр Копійко і продовження термі¬нів експлуатації блока-ветерана, який мають¬ вивести у довготривалий плановий середній ремонт орієнтовно 23 листопада цього року на 257 діб. Перед персоналом електроцеху, цеху ТАВ поставлено великий обсяг ремонтних робіт, пов’язаних із заміною електротехнічного обладнання систем контролю управління. Згідно із «Зведеною комплексною програмою з підвищення безпеки» – це виконання 37 заходів. Насамперед, це замі¬на уніфікованого комплексу технічних засобів на каналах безпеки: із трьох на двох заплановано перейти на нові програмно-технічні комплекси управління системами безпеки. Термін виконання лише на одному каналі безпеки складатиме приблизно 87 діб. А такі роботи планують виконати у реакторному та турбінному відділеннях. - Подібні довготривалі ремонтні кампанії, спрямовані на продовження термінів експлуатації енергоблоків, відбувалися уже на Рівненській, Запорізькій, Южно-Українській АЕС. Проте стільки запланованих завдань, скільки ми хочемо реалізувати на нашій атомній електростанції, не виконувала ще жодна вітчизняна АЕС, - каже Олександр Копійко. - Насправді ми зупинимо блок зразка 80-х років минулого століття, а після масштабної ремонтної кампанії пустимо новий сучасний мільйонник, який відповідатиме усім світовим вимогам. Тетяна Степанюк Фото Олександра Шустерука