Вiйна i художниця

Лідія Іванівна Спаська прожила цікаве і непросте життя. З часу демонстрації її останньої у Нетішині пер­сональної виставки пройшло без малого два­дцять років, але в па­м’яті закарбувались її прекрасні роботи, виконані рукою справжнього майстра. Портрети синів Клима­ та Микити, дівчинки з бантиком, Вікторії Лисянської, Али-Магомета, Є.Полонської, старого чабана, вид на Острог з вулиці Гагаріна, тюльпани, нарциси, конвалії – все це передано натхненною палітрою людини світлої, правдивої, богообдарованої.

Тому дуже цікаві свідчення Лідії Іва­нівни про війну, яка не оминула її долю. Зокрема вона засвідчує, що під час окупації німецькі націоналісти штучно розпалювали ненависть і підозру між українцями та поляками, роздаючи  їм без розбору стрілецьку зброю.  «Ненависть розгорілася між поляками та українцями ще до німців. І, як у грі «Що? Де? Коли?» невідомо стало, кому, від кого і куди ховатися.

Відступати стали німці після Сталінграда; все більш розпалювалася ненависть між поляками і українцями. Все небезпечніше ставало залишатися в лісі, і ми з Микитою (сином) - у Ківерцях. Перед цим українські націоналісти по-звірячому замучили старих, ні в чому неповинних пастухів.  Не дивно, що таке звірство породило у відповідь звірство...

Поляки безжально вбивали всіх жителів Гавчиць, які не встигли втекти, а саме село дощенту спалили».

За свідченням Лідії Іванівни, у бага­тьох селах Холмщини та Західної України поляки за допомогою потужних домкратів обрушували православні церкви.

Після Гавчицьких подій Лідія Спаська з чоловіком і сином опинилися без даху над головою і тулилися у рідні в Ківерцях, Луцьку та Дубно. Німці пропонували всім бажаючим виїхати «нах Дойч­ланд», але чоловік неодмінно хотів за­лишитися на Батьківщині і воювати з ворогами у складі Червоної Армії, яка наступала і незабаром мала звільнити Західну Україну. Він був патріот і ідеаліст: був переконаний, що після страшної війни комуністи переродилися і стали «хорошими».

У 1944 році родина Спаських поселилась у Дубно у сестри Лідії Іванівни - Марії, яка була замужем за чехом Долежалем, відомим лікарем. У них був великий двоповерховий будинок, половина якого була знесена авіабомбою.

В цей же час, взимку 1944р. у Лідії Іванівни народився другий син Клим. Л.І. згадує: «А мені прийшов час народити. Прийшла в пологовий будинок години в чотири, а вже у вісім народила безболісно ... А Катюші б’ють... Всі вугли нашого будинку розбиті, вибиті вікна, по сусідству інфекційна лікарня зовсім розбита, хворих вселили до нас. Клим відразу розболівся - і жовтяниця, і нежить, і бронхіт, і шлунок. Лежить він біля мене, страшний, схудлий, очі впали, шкіра зморщилася ... На десятий день опівночі прийшли есесівці і кажуть: «Одна година на збори, машини біля будинку, і  - «нах Дойчланд». Був мороз, вітер із завірюхою. У мене хворий Клим, я в осінньому пальтечку. Вирішую: нехай нас краще тут уб’ють. Вийшла з Климом з дому. Німці стоять, курять. Про шапку-невидимку я мріяла з дитинства. Тут її мені Бог дав - жоден німець мене не побачив»…

Німці вивозили все місто, пригрозили, що будуть кидати у вікна гранати, і люди великої вервечкою пішли в сторону Німеччини. Зупинку зробили в найближчому до Дубна селі. Лідія Іванівна пише: «Насамперед хрестили Клима. Один батюшка хрестив, інший кумом. На третю ніч у будинок увалюються німецькі солдати. Дуже цікаву картину можна було спостерігати: на столі в конвертику спить Клим, навколо нього на столі - гніздо з гранат, а навколо столу частокіл з автоматів».

Чоловік, Василь Георгійович, пішов добровольцем у Червону Армію. Він не приховував, що служив до цього у біляків. Відправився на фронт, був поранений, після одужання знову на фронт, де і загинув 3 лютого 1945р. в селищі Тімерандоф на східній околиці міста  Ельбінг в Пруссії.

Лідія Іванівна згадує про радянських солдатів і офіцерів: «Які вони всі були хороші, жаліли мене, ділилися пайком. Зовсім різні вони були, але ніхто мене не образив. Але у що вони перетворилися, переможно повертаючись із Заходу на Батьківщину?! - Суцільно все п’яниці і розпусники».

Фронт просунувся на захід, але життя було не з медом. Хоча… «Одного разу у будинку я  «випадково» спіткнулася об якусь плетінку з верби. Подивилася, а там великий, зовсім цілий бутель, повний цукру. Потім «випадково» зустріла в місті на підводі сусіда Долежаля з села Молодаво, який був там головою. Господарство Долежаль (сад, город, луг, корова і т.д.) записав на мене».

І ось тут на Лідю Іванівну звалилася нова біда: вона була дуже гарна і за нею став волочитися перший секретар міста Дубно. Отримавши відсіч, він став переслідувати вдову, позбавив її майна, господарства, і Лідія Іва­нівна змушена була тікати в Ківерці до родичів, а 1948 року переїхала в місто Острог. Л.Спаська з дітьми  тулилася де доведеться, поки її не виручив київський кореспондент, який написав про талановиту художницю і велику подвижницю. Жила вона приватними замовленнями місцевого краєзнавчого                        му­зею­­­, шкіл  та установ. Серед  твор­чого доробку цього періоду «Повстання в селі Новомалин», портрети Северина Наливайка та Богдана Хмельницького, «Острозька трагедія 1036 року», «В’їзд Богдана Хмельницького в Острог», «Битва з татарами під Острогом 1578 року», розписи церков.

Лідія Іванівна не зі слів  інших знала, що таке війна. В її свідомості вона відклалась, як зло. Тому у творчості художниці ця тематика не отримала розвитку. Вона була насамперед жінкою, хранителем домашнього вогнища, творцем добра.

Віктор Гусаров