Міст у Європу збудують енергетики

 

Під час зустрічі журналістів з заступником головного інженера ХАЕС з електрообладнання та систем контролю і управління О.М.Копійком розмова в основному йшла про будівництво і введення в дію підстанції Київська, підготовку до переходу на нову модель ринку електроенергії та співпрацю з Європою.

Розблокуємо енергетичний  вузол

З будівництвом і практично одночасним введенням 2004 року в експлуатацію двох атомних енергоблоків у західному регіоні України виникла проблема з передачею народному господарству виробленої електроенергії на Хмельницькій та Рівненській АЕС. Адже регіон не є енергоємним, щоб спожити її самотужки. Відтак наша товарна продукція відправлялася в центральну Україну, можна сказати манівцями, бо  пропускна можливість діючих на півночі країни ліній електропередач не співпадає з можливостями генерацій. От і виходить, що частина виробленої електроенергії просто заблокована: від 900 МВт електричних у зимовий період до 1300 МВт у літній період. 

- Тому ще у 2008 році, - каже співрозмовник, - було прийняте рішення про необхідність будівництва підстанції Київ­ської. В результаті реалізації проекту нова магі­страль 750 кВ РАЕС – підстанція Київська і перезаведення лінії ХАЕС-ЧАЕС на цю підстанцію дозволять переправити через­ неї електроенергію, вироблену на потужностях двох атомних електростанцій захід­ної України. До речі, такі ж проблеми має і Запорізька АЕС, максимальна потуж­ність, яку можуть прийняти електромережі від станції – 5200 МВт. Тому Стратегією розвитку енергетики України до 2030 року передбачено будівництво як північної магістральної лінії 750 кВ, так і південної, щоб розблокувати ці три електростанції і дати можливість працювати їм у повну силу.

Перша черга підстанціі Київська уже збудована і повністю готова до перезаведення лінії ХАЕС-ЧАЕС, яка надалі матиме назву ХАЕС-підстанція Київська. Для Хмельницької АЕС закуплено основне обладнання для модернізації лінії. Зокрема елегазовий вимикач, обладнання релейного захисту і автоматики, обладнання СДТУ, кабельну продукцію. Проведено торги з придбання нетипових панелей, відсутність яких, до речі, стримує роботи з перезаведення лінії на підстанцію Київська. Проводиться оцінка постачальників послуг, яких на даний час чотири. ХАЕС має вибрати одного, який би відповідав усім необхідним критеріям. Також проведено торги по закупівлі високочастотних загороджувачів.

Розроблено графік виконання робіт з перезаведення лінії на підстанцію Київська, згідно з яким вони мають бути виконані до 29 вересня поточного року. Є певні складнощі, адже на весь період їх проведення ми не можемо припинити роботу діючої лінії, графік передбачає тільки 22 дні на її виведення. Робимо все, аби він був витриманий і лінія стала під напругу у встановлені терміни.

- Якими силами та на які кошти виконуються заплановані роботи?

- Роботи виконує наш Генеральний підрядник МУ-6 за кошти «Енергоатому»­.

Нові  блоки – нові  лінії

У зв’язку з планами будівництва на нашому майданчику двох нових енерго­блоків питання розблокування повноцінної роботи атомних електростанцій знову­ стане на часі. Тому Стратегією передбачено будівництво ще однієї лінії електропередач. Зараз у роботі маємо три лінії 330 кВ і дві 750кВ  – Західноукра­їнська та ХАЕС-ЧАЕС. За проектом має бути збудована лінія 750 кВ ХАЕС-Дністровська ГАЕС. Її продовження – Дністровська ГАЕС-підстанція Примор­ська, далі під­станція Каховська. Власне, це і буде південна магістральна лінія. Вже розпочалися роботи з розбудови лінії ЗАЕС-підстанція Каховська.

Нова  модель  ринку  не  за  горами

Вона має бути запроваджена з 1 липня 2017 року. Відтак матимемо не одного оптового покупця електроенергії, якому продають її як атомні, так і теплові, гідроакумулюючі та гідроелектростанції. За нової моделі ринку працюватимемо за довготерміновими двосторонніми договорами, що дасть можливість продавати електроенергію на вигідних умовах і зароб­ляти гроші для розвитку галузі. Крім того, в нову модель ринку електроенергії вводя­ться додаткові послуги – такі, як первинне, вторинне і третинне регулювання. Для можливості надавати додаткові послуги, НАЕК «Енергоатом», визначив три вітчизняних енергоблоки – ЗАЕС №1, ЮУАЕС №2 та ХАЕС №2, які повинні провести необхідну модернізацію і брати участь у первинному регулюванні. Тобто в швидкому регулюванні частоти в енергосистемі в межах 2%. Завдяки реалізації комплексу заходів з модернізації необхідність регулювання здійснюватиметься в автоматичному режимі, без участі персоналу станції.

- Ми вже провели попередній аналіз можливості нашого обладнання виконувати таку роботу, визначили яке саме потрібно буде замінити. За графіком­ на нашому другому енергоблоці плануємо робити це під час проведення ППР-2016.

Щодо вторинного регулювання, то на другому енергоблоці Хмельницької АЕС якраз триває (розмова відбувалася 6 травня – авт.) дослідна експлуатація добового регулювання потужності. З метою визначення як реагує на це ядерне паливо, як поводить себе реакторна установка. Розвантаження зазвичай розпочинається о 23.00, за годину досягаємо потужності 750 МВт електричних, а вже з 7.00 до 8.00 навантаження поступово піднімається до номінального рівня потужності. Всього передбачено 21 такий цикл, пройдено уже більше половини і зауважень до роботи обладнання немає. За результатами повного аспекту виконання робіт буде прийнято рішення про можливість застосування цього режиму роботи як для ХАЕС, так і для «Енергоатома» в цілому.

- У засобах масової інформації та громадських колах вже звучать перестороги щодо загрози безпеці, адже багато років поспіль, у тому числі й під час громадських слухань щодо добудови­ третього і четвертого енерго­блоків людей переконували, що ядерні енергоблоки не можуть працювати в маневреному режимі, це прерогатива теплових електростанцій. То наскіль­ки справді безпечні такі операції?

- Я вправі говорити тільки про електро­технічне обладнання, воно справно виконує свої функції. До речі, за період прохо­дження добового регулювання потужності на ХАЕС не було ні підвищеного радіаційного фону, ні змін водно-хімічного режиму, ні проблем з паливом. Крім того, ще до початку виконання робіт ХАЕС отримала всі необхідні дозвільні документи. Так що я не бачу підстав для таких заяв.

На  часі – інтеграція у  європейську  енергосистему

Схоже на те, що діюча на початку 90 років лінія електропередач ХАЕС-Жешув, знову запрацює, і експорт електроенергії відновиться. Починаючи з 2014 року вже проведено ряд зустрічей і переговорів з представниками енергетичної галузі Польщі, де зацікавлені у відновленні співпраці. 23 квітня нинішнього року підписано тристоронній Меморандум між «Енергоатомом», «Polenergia» та НЕК «Укренерго» про започаткування енергетичного моста «Україна – Європейський Союз». Вирішено розширити так званий Бурштинський енергетичний острів з включенням до нього другого енергоблока ХАЕС. Є кілька варіантів вирішення завдання експорту електроенергії, найімовірніше, що 2 лінії, ХАЕС - Західноукраїнська і ХАЕС-Жешув, перейдуть на паралельну роботу з енергосистемою Євросоюзу, а ХАЕС-ЧАЕС (згодом ХАЕС-підстанція Київська) разом з автотрансформатором і лініями 330 кВ залишаться в об’єднаній енергосистемі України. Працювати є над чим.

У Меморандумі також зазначається, що польська сторона готова вкладати інвестиції в будівництво третього і четвертого енергоблоків. Отож, продаючи електроенергію Польщі ми тим самим даємо поштовх для нарощування своїх потужностей і розвитку краю загалом.

У розмові з О.М.Копійком йшлося також про інші роботи, які виконуватимуться під час ППР. Про них пізніше.

Ольга Сокол