Ми вигідні партнери держави. То ж і справу творім по-державному
Умовою надання Російською Федерацією кредиту на добудову 3 та 4 енергоблоків Хмельницької атомної електростанції є ряд непривабливих, і, напевно, не надто логічних кроків. Ми багато чуємо про надмірну кількість працівників з розрахунку на один блок. Як приклад наводяться показники США - 700 осіб на блок, в Росії – 900, в Японії було 270… Однак варто глибше проаналізувати, чому саме така, а не інша структура створена в різних компаніях.
Перший і основний аргумент - всі вони приватні і зорієнтовані насамперед на прибуток (це не стосується Росії і Франції, але знову ж – ми не Росія і вже аж ніяк не Франція, і не володіємо замкненим ядерним циклом та іншими технологічними, економічними, сировинними перевагами); по друге – в різних країнах застосовуються різні технології, і врешті-решт не останню роль відіграють історичні, ментальні і культурні передумови і традиції. Використовувати необхідно не порівняльний (кількісний) аналіз, а більш глибокий, з урахуванням всіх без винятку факторів формування нашої структури АЕС.
Українським АЕС у спадок дісталася структура радянська, і вона не просто так створена, вона теж мала певну логіку і певні переваги. АЕС крім прямої своєї функції - генерація електроенергії - несе на собі потужний економічний і соціальний тягар в регіоні.
Працівники ХАЕС, та молодь зокрема, стурбовані ситуацією, що склалася. Чи в принципі потрібні показники кількості працівників на АЕС? Чого можна добитися, скорочуючи працівників і проводячи виведення зі структури АЕС непрофільні підрозділи?
Комунальні, транспортні
послуги, спортивно-культурне дозвілля і здоров’я персоналу
Страшно собі уявити, коли ми, проживаючи в містах-супутниках АЕС, втратимо життєво важливі для міста і мешканців такі підприємства, як комунальне господарство, спортивний слуб, транспортний цех – адже вони без АЕС перестануть нормально функціонувати, як показує практика подібних реструктуризацій в інших містах і галузях України.
Комунальне господарство – це тепло, холодна і гаряча вода в наших домівках. Спорткомплекс – це здорове дозвілля наше і наших дітей. Транспортний цех – фактично міський транспорт, без якого неможливо добратися до місця роботи, школи, поліклініки чи іншого об’єкта нашого міста.
Окремо необхідно сказати про енерго-ремонтний підрозділ – показовий приклад недоречного виведення цієї структури – події на АЕС Фукусіма в Японії. Приватна компанія ТЕРСО задля отримання прибутку максимально скоротила кількість працівників на АЕС – залишивши лише оперативний персонал з кількістю працівників 270 осіб на енергоблок. Всі інші роботи проводились зовнішніми фірмами, які обиралися за результатами тендерів – тобто хто менше візьме за свою роботу, того і винаймали. Чого вартий такий підхід, багато вже написано і українськими і російськими провідними спеціалістами ядерної галузі.
Ми живемо тут - в Нетішині, Кузнецовську, Енергодарі, Южноукраїнську, а не в Росії, США чи Японії. Комунальними послугами користуватися нам, а не в Києві чи де-інде. Культурно-спортивне дозвілля необхідне саме нашим дітям, а не клеркам у державних структурах.
Ще раз необхідно звернути увагу на те, чим є Хмельницька АЕС для працівників, регіону, держави в цілому, - підприємство, яке крім свого основного призначення - безпечної генерації електроенергії - несе на собі соціальний тягар! Чого хоче досягти керівництво країни? Прибутків від експлуатації АЕС, соціальної захищеності регіонів, де розташовані ці об’єкти, надійного постачання електроенергії за доступними цінами для населення держави. Прості економічні розрахунки вказують на те, що АЕС може приносити прибуток державі і бути надійним джерелом формування достатку працівників АЕС і всіх мешканців регіону розташування об’єкта.
Громада міста і АЕС мають сформувати спільну позицію з даної проблематики, яка має бути винесена на загальнонаціональний і навіть міжнародний рівень.
НАЕК це не лише близько 35 тисяч працівників. Це міста-супутники з цілісними інфраструктурами (медицина, освіта, держструктури, торгівля, послуги…), це близько 50% генерації електроенергії в державі, це соціальні зобов’язання перед мешканцями територій розташування АЕС. Проблеми АЕС - це проблеми енергетичної безпеки держави.
3 та 4 енергоблоки Хмельницької АЕС
Добудова 3 та 4 енергоблоків Хмельницької АЕС потребує фінансування. Уряд України чомусь розглядає лише один варіант – фінансова допомога Російської Федерації, яка, з свого боку, передумовою фінансування добудови ХАЕС 3,4, ставить ряд болючих для нас позицій.
Чи є інший шлях? У 2004 році Україна зуміла самостійно ввести в експлуатацію два енергоблоки-мільйонники. Була тверда воля керівництва держави і чітке виконання поставлених завдань атомниками. Атомники довели, що з останнім можуть успішно впоратися.
Приблизні математичні розрахунки вказують на те, що збільшення тарифу лише на 5 копійок дозволить НАЕК «Енергоатом» акумулювати в рік близько 5 млрд. грн. (13850000кВт*год. х 0,05 грн. х 365 днів х 0,80 (КВВП). Розрахункова вартість добудови ХАЕС 3,4 близько 30 млрд. грн., тобто необхідну суму можна зібрати за 6 років, саме такий час в ТЕО закладено для добудови одного блоку.
То лишається лише тверда воля керівництва держави… Ціна цієї волі - безстресове функціонуван-ня АЕС і прилеглих територій, відсутність потреби в іноземних кредитних ресурсах, енергетична безпека держави.
Олександр Третяк, провідний інженер ВТС