З перспективами добудови енергоблоків  познайомились нетішинську депутати

Наразі третій та четвертий енергоблоки Хмельницької АЕС знову перебувають в полі зору громадськості та органів місцевого самоврядування. Міністерством екології та природних ресурсів України проведено громадські обговорення Звіту з оцінки впливу на довкілля у разі добудови нових енергопотужностей на ХАЕС у регіонах України, зокрема  в Хмельницькому, Рівному, Тернополі, Житомирі, Вінниці, Чернівцях, Києві, Луцьку, Івано-Франківську. Наступний етап – проведення громадських слухань по відкоригованих матеріалах техніко-економічного обґрунтування будівництва. Після Указу Президента України «Про заходи з підтримки розвитку ядерної енергетики та підвищення рівня безпеки у сфері використання ядерної енергії», який цьогоріч 4 квітня був підписаний і постановив невідкладно внести Кабміну на розгляд Верховної Ради законопроект про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків №3 та №4 Хмельницької атомної електростанції, рішення про погодження розміщення реакторної (ядерної) установки ВВЕР-1000 було винесено на розгляд 54 сесії Нетішинської міської ради VII скликання.

В порядку денному 19 присутніх депутатів затвердили це питання до обговорення, запросивши до презентації даного проекту заступника генерального директора ВП ХАЕС з капітального будівництва Олега Рахлінського. Олег Васильович нагадав присутнім історію довгострокового будівництва та державних рішень, пов’язаних з ним. Зокрема, будівництво третього мільйонника розпочалося у вересні 1985 р., а четвертого – у червні 1986 р. Вже у 1990 році через введення в Україні мораторію на спорудження нових енергоблоків АЕС будівництво нових енергопотужностей на Хмельницькій АЕС було призупинено. На той час на майданчику ХАЕС готовність будівельних конструкцій на третьому мільйоннику складала 75%, на четвертому -  28 %.

Перші дієві кроки зрушень відбулися вже у новому тисячолітті: у 2005 році керівництвом країни було прийнято рішення «Про підготовчі заходи щодо будівництва нових енергоблоків Хмельницької АЕС» (розпорядження КМУ від 21 липня 2005 р. № 281). З метою підтвердження можливості використання існуючих будівельних конструкцій, будівель та споруд у 2006-2009 роках були виконані обстеження і оцінений їх технічний стан. Висновок головної експертної організації в області будівництва був таким: підтверджена можливість забезпечення вимог до проектної довговічності і надійності експлуатації існуючих будівельних конструкцій із врахуванням проведення комплексу ремонтно-відновлювальних робіт.

З метою проведення актуалізації обстеження і повторного підтвердження довговічності та надійності будівельних конструкцій, будівель та споруд енергоблоків №3, 4 Хмельницької АЕС ДП «НАЕК

«Енергоатом» згідно із чинним законодавством у 2018 році був оголошений конкурсний відбір з вибору виконавця робіт. Згідно з календарним планом повторні обстеження будівельних конструкцій енергоблоків №3,4 Хмельницької АЕС будуть виконані протягом 2019 року та отримані висновки щодо збереження, виконання ремонтновідновлювальних робіт або проведення демонтажу елементів конструкцій, що не відповідають будівельним нормам та нормам з ядерної та радіаційної безпеки.

Проведено обстеження обладнання, що було раніше поставлене для проекту реакторної установки В-320 (за вихідним проектом), а також виконується моніторинг та заходи з підтримання стану будівельних конструкцій та обладнання.

Олег Рахлінський наголосив, що існує світовий досвід реалізації проектів будівництва та закінчення спорудження АЕС з використанням будівельних конструкцій, що були збудовані у 1980 - 1990-х роках. Це є поширеною практикою, зокрема в країнах ЄС та США, а саме: у Чехії - АЕС Темелін, у Словаччині - АЕС Моховце, в Румунії - АЕС Черноводи, в Російській Федерації - Ростовська АЕС та Калінінська АЕС, у США - АЕС «Watts Bar».

  • - Нині у світі споруджуються абознаходяться в експлуатації більше 10 таких енергоблоків, - зауважив Олег Васильович. – Щодо хмельницьких мільйонників, то генеральним проектувальником ХАЕС – ПАТ «КІЕП» - проведено коригування техніко-економічного обгрунтування будівництва енергоблоків № 3, 4 ХАЕС. Цей документ був схвалений Розпорядженням Кабінету Міністрів України у 2018 році. Згідно з оновленим ТЕО враховані вихідні дані іншого постачальника (неросійського) реакторної установки ВВЕР-1000, необхідність реалізації заходів з підвищення безпеки, які передбачені «Комплексною про-

грамою підвищення безпеки і надійності діючих АЕС України» та «Додатковими вимогами з безпеки до проектів нових енергоблоків АЕС».

При спорудженні нових енергопотужностей на ХАЕС буде також впроваджено і додаткові системи безпеки на Х-3/Х-4, серед яких, наприклад, системи зовнішнього охолодження корпусу реактора; контролю та видалення водню; зниження тиску в першому контурі. Також новітнім досягненням стане система відведення залишкового  тепла від активної зони реактора та басейну витримки відпрацьованого ядерного палива з використанням мобільних установок. Щодо застосування останніх, то це будуть мобільні дизель-генераторні станції для електроживлення навіть при повному знеструмленні АЕС.

Представник Хмельницької АЕС доповів присутнім і про шляхи реалізації проекту добудови обох мільйонників.

  • - Насамперед, ми розглядаємореалізацію проекту “Енергетичний міст «Україна – Європейський Союз» та інвестування коштів, отриманих від продажу електричної енергії, у будівництво енергоблоків №3, 4 Хмельницької АЕС. Це надасть можливість запобігти додатковому навантаженню на бюджет України. Також не відкидається можливість кредитування європейськими та світовими банками. Велися розмови і про будівництво енергоблоків нових типів «з нуля» на майданчику Х-3/Х-4 Хмельницької АЕС, проте це є найбільш затратним та ризикованим шляхом з фінансової та технічної сторони реалізації проекту. Адже, насамперед, необхідно провести розчищення майданчика будівництва та знесення існуючих будівельних конструкцій та споруд, що можуть бути використані для спорудження енергоблоків за проектом ВВЕР-1000 європейського виробника. Запропоновані ж азійськими партнерами проекти енергоблоків АЕС мають у своєму складі вантажне та габаритне обладнання, транспортування якого на території України буде ускладнено. А ще необхідно провести розроблення та втілення нової схеми постачання нового типу свіжого ядерного палива енергоблоків та поводження з відпрацьованим ядерним паливом. Будівництво ж енергоблоків за проектом європейського виробника має ряд переваг. Серед них, в першу чергу, наявність схеми транспортування обладнання та комплектуючих з Європи на майданчик Хмельницької АЕС, високий рівень локалізації виробництва обладнання в Україні (а це 60% - 70%).

Також вагоме місце займає забезпечення атомних енергоблоків свіжим ядерним паливом та можливість зберігання відпрацьованого. Врешті-решт, не по-господарськи відмовитися від використання референтного основного та допоміжного обладнання енергоблоків, - підкреслив Олег Рахлінський.

Під час обговорення даного питання депутати цікавилися і відрахуванням коштів, які передбачені на розвиток соціальної сфери зони спостереження. Кабінет Міністрів України 26.07.2018 видав розпорядження № 579-р «Про схвалення техніко-економічного обґрунтування «Будівництво енергоблоків №№ 3, 4 Хмельницької АЕС», в якому ставка збору на здійснення соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження ХАЕС, під час будівництва третього та четвертого енергоблоків установлена в розмірі до 10 відсотків від вартості будівництва.

Проте вони мають направлятися на реалізацію уже готових, запропонованих органами місцевого самоврядування, проектів. Перелік останніх, що мають вагоме значення для розвитку міста енергетиків, депутати затвердили на сесії. До нього було включено 53 проекти, що стосуються розвитку спеціальної соціальної інфраструктури. В результаті рішенням 54 сесії Нетішинської міської ради VII скликання питання про розміщення реакторної установки ВВЕР-1000 третього та четвертого енергоблоків Хмельницької АЕС було погоджено.

Тетяна Степанюк

Фото Віталія Ляшука