Звернення депутатів Славутської міської ради

до Президента України Володимира ЗЕЛЕНСЬКОГО, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України щодо забезпечення прав населення 30-кілометрової зони Хмельницької АЕС та недопущення їх порушень під час будівництва енергоблоків №5 та №6

03 грудня 2024 року АТ «НАЕК «Енергоатом» розмістило в Єдиному державному реєстрі оцінки впливу на довкілля звіт і оголошення про початок громадського обговорення будівництва енергоблоків №5 і №6 з реакторною установкою АР1000 на майданчику Хмельницької АЕС (справа №5333). Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» гарантує громадськості можливість протягом 25 робочих днів подавати зауваження, пропозиції та брати участь у громадських слуханнях.

Розуміючи важливість енергетичної незалежності України та компенсації втрат енергопотужностей через війну з росією, ми водночас наголошуємо на наступних проблемах.

  1. Зневага інтересів населення 30-кілометрової зони АЕС. Люди, що проживають у цій зоні, регулярно стикаються із систематичним нехтуванням їхніх законних прав, закріплених у Конституції України та Законі України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».
  2. Невиконання законодавства. З 2014 року держава фактично ігнорує положення статей 12-1, 12-2 вказаного Закону. Зокрема:

- скасування пільг на електроенергію;

- відсутність субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження;

- недостатній рівень безпеки, зокрема відсутність сучасних захисних споруд, систем оповіщення, засобів індивідуального захисту та препаратів калію йодиту.

  1. Соціально-економічні наслідки. Територіальні громади 30-кілометрової зони (населення — понад 1 млн осіб) залишаються без належної підтримки, особливо в умовах воєнного стану. Держава не фінансує будівництво чи оновлення укриттів, системи сповіщення та інші заходи, які мають забезпечити безпеку людей у зоні ризику.
  2. Потенційно небезпечний об’єкт, що створює загрозу для населення, інвесторів та наявних виробничих підприємств.

Водночас АТ «НАЕК «Енергоатом» в повному обсязі здійснює нарахування збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, у розмірі 1 % від обсягу електричної енергії, реалізованої у податковому (звітному) періоді, що виробляється на атомних електростанціях, та його сплату до державного бюджету. До прикладу, за інформацією АТ «НАЕК «Енергоатом»:

- у 2021 році до державного бюджету ними було сплачено 1037,7 млн грн вказаного збору;

- у 2022 році — 1325,0 млн грн;

- у 2023 році — 1452,0 млн грн;

- у 2024 році — запланована сплата 1818,0 млн грн.

Однак, територіальні громади так і не отримали коштів у вигляді субвенції, попри виконання в повному обсязі зобов’язань АТ «НАЕК «Енергоатом».

Ми вдячні Хмельницькій АЕС за допомогу в кризових ситуаціях (COVID-19, ракетні обстріли тощо), але цієї підтримки недостатньо для розв’язання системних проблем.

Наразі кошти на будівництво №5 та 6 енергоблоків Хмельницької АЕС варто максимально спрямувати на забезпечення альтернативними джерелами енергії для зменшення ризиків, пов’язаних з нестабільністю енергопостачання під час війни, а також на забезпечення енергетичної автономії об’єктів критичної інфраструктури та житлового фонду при вимкненні електропостачання, що призведе до зменшення залежності від централізованих енергетичних мереж. Тому будівництво №5 та 6 енергоблоків Хмельницької АЕС доречно розглядати після закінчення війни.

З огляду на вищевикладене, через постійну зневагу до прав та інтересів громадян, що проживають у зоні ризику атомної електростанції, скасування пільг на електроенергію, відсутність вказаної субвенції та страхування ризиків ми, депутати Славутської міської ради, виступаємо проти будівництва енергоблоків №5 та №6 на майданчику Хмельницької атомної електростанції.

Натомість закликаємо неухильно виконувати вимоги ст.ст. 22, 50 Конституції України, ст.ст. 12, 12-1, 12-2 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».

Додаток до рішення Славутської міської ради від 23.12.2024 року №43-42/2024.